Letat genom webforum.nu duktigt men faktiskt inte hittat något svar på mina funderingar.
Vill dra igång en ftp-server och har installerat en liten Serv-U för ändamålet. Allting fungerar snorbra lokalt.
Hittills har inte en enda rackare lyckats connecta mot mig. Min uppkoppling stavas comhem och det ip-nummer jag ges innehåller, hör och häpna, siffran noll (***.***.0.***)
Så, tja. Jag har letat runt på nätet och diverse forum så gott jag kunnat utan att finna bot på mitt dilemma; hur gör jag för att bli publikt tillgänglig?
Jag har testat att pinga mig själv på mitt IP och jag timear ut. På https://www.dodwars.com/ulle/ip.asp dök mitt vanliga IP upp och det är ingen 192.168:a.
Feta brandväggar existerar, men de skall inte ha med denna saken att göra - och de gånger de kan tänkas ha det har jag konfigurerat dem annorlunda.
Dum fråga kanske men har du i Serv-U angivit rätt IP-nummer som host?
Jag vet själv att jag har startat det och inte kunnat ansluta på grund av att jag har haft fel IP där. Detta eftersom jag kör Serv-U mot två olika håll, dels så att det används av utomstående och dels inom mitt eget nätverk i IP-serien 192.168.xxx.xxx.
Tack. Vid en dubbelkoll hade jag en brandvägg kvar som inte ordnats - XPs inbyggda. Med den satt ur spel fungerar det utmärkt.
Tack för påminnelsen, och tack alla för hjälpen och för att ni tog er tid *buga*
/ natthimmel
282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25