webForumDet fria alternativet

Nu börjar de slåss om oss som kunder! Vad göra?

Webbhotell & domäner

13 svar · 590 visningar · startad av CyberPet

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg
Frågan#1

För 1.5 år sedan så blev vårt hus (en liten bostadsrättsförening med 12 lägenheter) uppkoppladet till stadsnätet (LuNet) för en billig penning. Enda nackdelen var att det var inte många Internetföretag (närmare bestämt bara en) som ville erbjuda oss uppkoppling då det var en sån liten förening så valet blev lätt: Telenordia och deras 2 MBit/sekund.

Idag fick jag brev från Tele2 som erbjöd oss "upp till 10 Mbit/sekund för 195 kronor i månaden". Det låter ju fantastiskt!

Men, skeptikern i mig reagerar på ordvalet "upp till", de anger aldrig något minimum, så vad betalar man för egentligen?

OM det nu visar sig att de kan garantera 10 MBit för det mesta (och inte lägre än 2 MBit) så låter det ju lovande och priset är ju dessutom rätt.

Men då kommer ju frågan:

Är det smart att byta?

Telenordia har varit väldigt stabil trots allt, de har haft 2-3 serveravbrott de senaste 1.5 året och som mest har vi varit utan Internet i 48 timmar (över en helg). Vi har med andra ord inte mycket att klaga på.

Så givetvis undrar vi om det blir bättre med Tele2 eller om de är ena strulputtar och det är jobbigt med inloggning, behålla samma ip-nummer osv (som det är nu har vi i princip samma ip-nummer hela tiden även om vi blir nedkopplade).

Vad är era erfarenheter?

Tele2 eller Telenordia?

Aftonbladet eller Expressen?

Blir det ur askan i elden eller?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Inte för att jag har så mycket att komma med men man har ju hört att Telenordia ska vara jävligt kassa...
Sen är ju 10 mbit alltid att föredra före 2 mbit =)

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Jag har Tekniskaverken som köper utav Tele2 som Internetleverantör. Linan är på 2 mbit och delas på 117 hushåll. Har aldrig haft några problem med uptimen under det år som nätet har varit uppe!

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Det är svårt att garantera en bandbredd, eftersom det är asynkron trafik. Vill man ha en garanterad minsta hastighet, så kostar det multum. Däremot bör leverantörerna på något sätt kunna specificera sina uppkopplingshastigheter.

Jag har sett kontrakt där det står MIR=4Mbit & CIR =512Kbit.

MIR = Maximal möjlig hastighet
CIR = Garanterad lägsta hastighet

(och Telias "höjdare", upplevd hastighet........)

På något sätt bör leverantörerna kunna ge svar på detta, antingen i kontraktet, eller via kundtjänst.

Jag har mailat både Tele2 och Telenordia för att fråga efter just "minsta" garanterade hastighet.

Det verkar nästan som Telenordia *VILL* bli av med oss, för idag strular det igen och deras support säger att de måste byta inloggningsserver.

Jag skulle nog tagit i trä, andra helgen i rad det strular och vi som haft det så stabilt fram till nu.

Fler som har Tele2 som kan berätta om dem??

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

"om det inte är trasigt, så fixa det inte" - borde gälla även här. Om du är nöjd med vad du har, prismässigt och prestandamässigt och så, så ser jag ingen anledning att byta om inte det andra alternativet är klart bättre. Blir ofta problem när man blandar sig i saker som funkar.. ;)

Ingen som har Tele2 då med andra ord??

jag har det...

och? nöjd? missnöjd??

Medlem sedan nov. 2000146 inlägg

Jag sitter på Tele2 och betalar 195:- månaden och jag är nöjd.
Visst har de problem ibland, MEN de har faktiskt en bra support och det brukar inte ta lång tid från felanmälan är gjort tills dess att problemet är löst.

Dessutom brukar deras tekniker ringa upp oss kunder (iaf mig) som felanmält och kolla att det fungerar igen, det värdesätter jag.

Hej AndersN, det var värdefull information! :)

Hur är det med hastigheten, antar att du också har 10 MBit. Vilka nedladdningstider brukar du få (ett bra test är att ladda ner nån stoooor fil på typ Sunet och kolla)?

jag delar med 116 andra 2 mbit. Ligger på 150-200 kb/s från sunet.

Medlem sedan nov. 2000146 inlägg

Ja det är 10 mbit.
Om du mailar mig en länk på nått stort på sunet jag kan dra ner
så ska du få hastigheter med.

chemical@mhd.mh.se är adressen

Den här kan man prova ladda hem: http://ftp.sunet.se/pub/tv+movies/warriors/kowarriors.mpg

Den ligger på kring 128 MB och på vårt Telenordia 2Mbit så fick jag kring 250-260K/sec.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)