Undertecknad är nybliven medlem på Tradedoubler och frågar Er om ni har några erfarenheter på vilken annons som man tjänar mest på. De som är mest attraktiva så att säga!
Hur mycket tjänar ni på Tradedoubler per månad ?
Bokus och Åhlens har funkat OK i år. Men det där beror ju helt på vilken typ av webbplats du har, vissa verkar tro att det räcker med att slänga upp en banner för att man ska tjäna massa pengar. De sidor som jag har som har en hyffsad CR (conversation rate) har det för att jag hela tiden har haft affiliateprogrammen i åtanke när jag byggt sidorna. Jag har haft klart för mig vilken typ av innehåll jag ska ha på sidorna och exakt vad det är jag ska göra reklam för (böcker (bokus), skivor (cdon), datorprogram (åhlens) etc.).
Jag antar att det är stossan.com du vill tjäna pengar på. Du har en banner för blocket.se längst ner på sidan. Varför? Hur många av dina besökare tror du a) ser bannern b) klickar på den c) lägger upp en annons på blocket?
Exakt.
Eftersom det är en sida om filmer, varför inte göra reklam för filmer? Skriv en recension om en film du gillar, t.ex. Gudfadern, leta upp filmen på Åhlens och länka till den från recensionen med en klar och tydlig textlänk (eller en banner som ser inbjudande ut, använd inte standardbilderna som åhlens erbjuder..). Sedan ser du till att sökmotorerna hittar recensionen, kolla webmasterworld.com eller searchengineforums.com för mer info.
Upprepa proceduren för alla filmer du gillar. Efter ett tag har du kanske 20-30 recensioner som folk kan hitta via sökmotorerna. Någon som skriver in Gudfadern i Google kanske hittar din recension, tycker att filmen verkar bra och köper filmen hos Åhlens.
Tradedoubler är inte något man blir rik på men det går att tjäna en del pengar om man har tiden och kunskapen som krävs.
Matti! Tack för Dina erfarenheter.
Till min glädje såg jag att jag alldeles nyss faktiskt tjänat 20 spänn från Blocket, men tror att det endast var tillfället.
Hur menar du nu? Skall jag på t.ex. "Gudfadern" skriva - Köp Gudfadern på Åhlens? Eller?
Matti! Tack för Dina erfarenheter.
Till min glädje såg jag att jag alldeles nyss faktiskt tjänat 20 spänn från Blocket, men tror att det endast var tillfället.
Hur menar du nu? Skall jag på t.ex. "Gudfadern" skriva - Köp Gudfadern på Åhlens? Eller?
Jag har inte så stor kunskap i regler och så, men får man verkligen göra en sådan textlänk? Är det inte bara banners som gäller? På vissa annonsörer står det "Textlänk" och då redan en färdig.
Det brukar vara helt okej att göra egna textlänkar om de inte är helt vilseledande. Tradedoubler förespråkar till och med detta i sina manualer.
TradeDoubler fungerade bättre för mig för ett par år sedan. Då kunde man få in ett par tusen i månaden. Nu handlar det om en femhundring på sin höjd. Å andra sidan arbetar jag inte särskilt aktivt med det. För någon som på ett snyggt sätt bakar in nyttiga länkar i sina sidor finns det säkert pengar att tjäna.
Satsa inte på program som endast ger betalt per klick. Då kommer du aldrig få ihop de 500 kronorna.
Fick utbetalning för bara ett litet tag sen. Tjänade mest på Åhlens och några domän-/webbhotellssidor.
Om nån köper en domän kan du ju få typ 120 spänn på stubb.
Tänk på att man som privatperson förlorar nästan 50% till Persson.
Efter många TD-besvikelser, med t.ex. program där ersättningen går ner till i princip noll utan förvarning, har jag nuförtiden följande strategi:
Välj sådana länkar som bidrar till att fördjupa eller bredda innehållet på din sida. Om du t.ex. har en sida som handlar om båtar - gör en liten bokhandel där du lägger in båtrelaterade böcker (bra exempel på detta finns t.ex. på kalimera.nu). Det är troligt att du inte tjänar många spänn på det, men eftersom bokhandeln bidrar till sidans innehåll så kommer dina besökare sannolikt att uppskatta detta i alla fall. Plus att du får en ny sida som kan fångas upp av sökmotorer. Och om du tjänar några spänn på det så är det en ren bonus.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e