Vi har köpt ett domännamn och nu undrar jag hur jag får det att hänga ihop med vår hemsida hos Telia?
Måste man ha plats på något webhotell ?
MVH. Jessie
Beroende på var du har köpt domänen så kan du koppla det till din sida som ligger på vilken plats som helst. Exakt hur du skall göra varierar som sagt beroende på var du har köpt domänen.
Nu vet jag ju inte hur webkonsulterna har det men t ex. på namecheap kan man koppla en domän till vilken plats som helst på ett enkelt sätt. Det är alltså något som görs på dns'en där domänen ligger.
Jag skrev in hemsidan url och sedan gick jag dit och kollade men bara index och första sidan står under vårt domännamn,borde inte alla våra sidor gå under det ?
Antar att du köpt ett domännamn tillsammans med en tjänst som de kallar webforward som döljer din telia adress med en frameset. Troligtvis har du satt på länkarna för navigeringen mellan sidorna att de ska öppnas i fullfönster (target="_top" eller liknande) då kopplas nämligen framsetet bort som döljer din telia adress. Detta förklara isåfall varför det syns du går till nån annan sida än förstasidan.
Om du skriver vilken domän så är det lättare att klura ut vad som händer...
Gå dit och kolla om du kan hitta vad det är men jag tror att det är som du säger med visningen av våra sidor. adressen är https://www.4ofbergstroem.net
Ja, det verkar vara det som är problemet att du använder dig av target="_top" i menyn på första sidan.
Testa att byta ut det mot target="_parent" istället (tror det kanske kan fungera).
Om inte det fungerar så får du kanske testa att be Webkonsulterna att lägga in ett namn på frameset'et som gömmer din teliaadresses så du kan använda dig av det istället ex target="namnet" eller så kanske du helt enkelt kan skippa att använda dig av frames på första sidan för då behöver du inte sätta nått target alls där...
Verkar skumt tycker jag att de ska använda forwarding på det där sättet överhuvudtaget. Känns som en "B-tjänst" i så fall.
Såg ingen info på deras hemsida om att det inte skulle vara en "riktig" adress man fick.
Verkar skumt tycker jag att de ska använda forwarding på det där sättet överhuvudtaget. Känns som en "B-tjänst" i så fall.
Såg ingen info på deras hemsida om att det inte skulle vara en "riktig" adress man fick.
Det beror inte på Webkonsulterna utan på att Jessie vill ha sin hemsida på Telia och inte på ett webhotell (med domän hosting)
Nu är det bara barnens under sidor jag inte får under domänet och deras länkar till baka till deras index,så nu hoppas jag på att någon kan hjälpa mig med det.