Jag har 1GB bilder som ger ca 40GB trafik/mån (det är inte porrbilder). Jag har nu fått ett förslag från ett webhotell där jag skulle få "512kbit dedikerad bandbredd". Tror ni det räcker.
512Kbps ger cirkus 150GB throughput per månad om bandbredden utnyttjas 100% dygnet runt så rent teoretiskt räcker det, men knappast i praktiken då beläggningen aldrig är jämt fördelad över dygnets alla timmar.
Det kan bli väldigt ont om bandbredd under "rusningstid".
Co-location via (svenska) dcs.net går på runt 2500 kr / månad (inkl moms). Då måste du skaffa en egen server på 2 HE.
För $70 / månad får du en "virtual server" hos tera-byte.net. 50 gb bandbredd och 2 gb utrymme.
En dedikerad 1 ghz PIII med 256 sdram, 18 gb SCSI hdd och 50 gb bandbredd går på $200 / månad hos venturesonline.com. De har även ett begränsat antal billigare servrar som kostar $120 / månad (800 mhz, 40 gb, 256 mb ram, 50 gb bandbredd).
En Duron på 1 ghz med 512 mb ram, 60 gb (7200 rpm) hdd och 500 gb bandbredd kostar $130 / månad hos eservers.biz.
Venturesonline är lite dyrare än många andra företag men de har också ett riktigt bra rykte. Jag tror inte att jag har sett någon klaga på deras tjänster. Svenska alternativ blir tyvärr ganska dyra om du inte redan har en egen server.
Jag har en virtuell server hos Tera-Byte sen ett år tillbaka och är väldigt nöjd. Supporten är snabb - det tar sällan mer än ett par timmar att få svar oavsett vilken tid på dygnet man skriver. Man har full root-access och kan göra det mesta själv.
Min sida drar ca 30GB/månad och det klarar servern fint. Kom ihåg att loggar m.m. räknas in i utrymmet. Jag har runt 4000 besökare per dag och måste rotera loggarna betydligt oftare än den ursprungliga inställningen.
En vän till mig är med och startar upp www.webb-hotellet.com, dom öppnar snart och kan nog ge dig ett bra pris och bra med bandbredd. Deras servrar ligger på redundanta 622mbit-linor har jag för mig.
En vän till mig är med och startar upp www.webb-hotellet.com, dom öppnar snart och kan nog ge dig ett bra pris och bra med bandbredd. Deras servrar ligger på redundanta 622mbit-linor har jag för mig.
F.ö så har cyberhuset.dk följande policy angående bandbreddsförbrukning: "Fri indlands og udenlandsk trafik under forudsætning af normal brug af web og mail".
Ganska luddigt med andra ord och jag misstänker att några lirare som kör webbhotell på en hostad server hos cyberhuset.dk KNAPPAST kan garantera bandbredd i olika storleksordningar. Tycker cyberhyset.dk att trafiken överstiger "normal brug af web og mail" så lär dom se till att stävja användandet.
Bättre att då själv ta kontakt med cyberhuset.dk direkt och förhandla om vad dom anser vara "normal brug" och se om det är ok med ca 40GB i månaden.
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e