webForumDet fria alternativet

Domäner kapitel 1

Webbhotell & domäner

16 svar · 677 visningar · startad av mozilla

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg
Frågan#1

Jag köpte för ett tag sedan skaffade jag mig ett webbhotell och via dem också en domän till mitt konto. Nu är det så att jag har börjat spana på möjligheten att eventuellt lägga upp subdomäner, och för att webbhotellet ska göra vill de ha stora summor pengar. Jag hittade då med eran hjälp https://www.zoneedit.com och har nu lite små frågor angående detta. Första frågan är om det kostar något. Det står ju "Free Trail - up to 5 zones" och jag tyckte mig i FAQn läsa något om att de inte tog något betalt. Men vill bara göra mig säker. Plus, vad menar de med "zones"? betyder det att man får ha 5 olika domäner kopplade till dem?

2. Jag antar att man kan konfigurera subdomäner där? Obegränsat? samt vad e Clocking? Det såg jag också nämnt på sidan. Och vad är det mer man kan göra på zoonedit?

3. Hur kommer det att fungera i praktiken? Vad ska jag fråga efter för uppgifter av webbhotellet? Är det något man kan förvänta sig? Eller är det deras domän?

Som det är nu har jag även ett flertal mail’s konfigurerade hos dem, kan det vara kvar eller måste jag konfigurera dem på nytt?

Samt att vad händer om 2 år då min .nu domän går ut? Släpps den då och så måste jag köpa den på nytt? Eller får man inbetalningsbrev hem så man kan fortsätta att ha domänen.

Hoppas någon vänlig själ kan ta sig tid att besvara mina frågor!? :stud

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

1. Zoneedit är som sagt gratis för upp till fem zoner. En "zon" kan man säga är ett domännamn. Zonen kan i sig ha hur många olika pekare som helst, dvs oändligt antal subdomäner. Zoneedit har dessutom en begränsning på antalet MB DNS-data som ditt gratiskonto får utnyttja varje månad, men lita på mig, den gränsen når du aldrig upp till med, om dina zoner inte får sjukt många DNS-förfrågningar, så det är inget att oroa sig för.

2a. Japp, obegränsat (eller snarare, det finns säkert en gräns, antingen satt av Zoneedit eller DNS-programvaran, men den lär du aldrig komma upp till under normala omständigheter, men räkna inte med att du kan ha åttio miljoner subdomäner :)).

2b. Clocking? Du menar nog "Cloaking"? Det är en simpel grej för att kunna visa en webbsida på en "fuladress" typ asd2.telia.se/ads/234/~nisse/ så att det ser ut som om man surfade mot ett domännamn istället. Det hela funkar så att en HTTP-fråga till www.domän.com (ditt domän) går till Zoneedit som skickar tillbaka en simpel HTML-sida bestående av en enda stor frame som täcker hela sidan, i denna frame laddas den riktiga sidan in. För besökaren ser det ungefär ut som om denne surfar på domänet www.domän.com.

3. Rent praktiskt så måste konfigurera om ditt domännamn så att det använder sig av Zoneedits namnservrar istället för ditt webbhotells. Vilka namnservrar du skall använda dig av hittar du på Zoneedits supportsidor.

Har du en .nu-adress så kostar det $10 (tror jag) för att uppdatera konfigurationen. Passa då även på att skriva in ditt namn/adress som "billing contact" och "technical contact" istället för webbhotellets adresser. OBS! Antagligen så kan du inte logga in och göra dessa ändringar direkt om du inte redan idag är "technical contact". I så fall så skall du avkräva webhotellet lösenordet och så att säga ta kontroll över ditt domännamn. Börjar dom bitcha (vilket dom lär göra om det är ett svenskt hotell) så skriver du det här så skall jag hjälpa dig.

Slutligen: Även om du konfigurerar upp subdomäner i namnservern så behöver det fortfarande konfigureras på webbservern, en rad i konfigurationen måste läggas till så att webbservern förstår vad den skall göra när ett request kommer till nyttsubdomän.domän.com. Återigen, har du ett svenskt hotell är risken stor att dom kommer fabulera massa skit om att det kostar 100 spänn per konfigurering etc för det tar si och så mycket tid i anspråk. Det du kan göra då är antingen att mordhota dom/verbalt misshandla dom eller byta hotell till ett mer seriöst hotell, det finns inte så mycket annat att göra åt saken tyvärr.

Så, kolla först att du via ditt webhotell verkligen kan få dom att konfigurera subdomänerna på webbservern (sätta upp virtual hosts) utan massa gnäll. När du vet att det är lugnt så ser du till att få kontrollen över ditt domännamn och sen byter du helt enkelt ut existerande namnservrar till Zoneedits dito.

Skall man ha ett webbhotell samt domännamn för hobbybruk och vill ha den tekniska möjligheten att leka så mycket som möjligt med dessa så skall man se till att köpa sina domännamn själv och utnyttja amerikanska webhotell, då slipper man massa tjafs :).

Hoppas du fick ut något av svaret, är något oklart så är det bara att hojta till!

Kikade lite och såg att du kör på Loopia.se. Jag tror tyvärr att det lär bli svårt för dig att få till det som du vill, med tanke på att dom vill ha 200 spänn i startavgift och 240 kr/år för att konfa ett subdomän så lär dom nog inte vara så sammarbetsvilliga direkt. Det lär väl ingå i deras affärsverksamhet att ta ut ockerpriser för skitgrejor och då lär dom ju inte släppa till hur enkelt som helst.. :(

Byt webbhotell istället om du har möjlighet, det finns en rad andra som är billigare och erbjuder långt mer tekniska valmöjligheter utan larviga extrakostnader.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

men det ska inte kosta webbhotelll nått att lägga upp subdomäner, det är bara ett sätt för dom att tjäna pengar på oss användare, Dom håller låga priser på kontona men om man vill ha extra grejor så kostar det en massa pengarr. tur att man har ett bra webbhotell som bjössa på ett par subdomäner till mig när jag klagade över domän kostnaderna.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Att beakta är att näringsidkare ändå måste dra in pengar någonstans. Så är det i de flesta branscher.
Man driver knappast företag för att det är roligt...

Att beakta är att näringsidkare ändå måste dra in pengar någonstans.

Självklart, men man skall dra in pengarna på rätt saker. Att lägga till en rad i sin namnserverkonfiguration och en rad i webbserverkonfigurationen skall inte kosta 2-300 kr.

Jag håller med. Jag tyckte bara att det verkade som om det inte fick kosta något alls.

En nyfiken fråga bara.
sgtpepper, du som verkar ha väldigt god koll på sådant här (allvarligt talat).
Vad är rätt pris?
När kan du, efter du sett ett webbhotells pris på vad de tar för att lägga till en rad i sin namnserverkonfiguration och en rad i webbserverkonfigurationen, tänka: "Åh, vilket bra pris. Det är ju välbalanserat med verkligheten och har endast ett försiktigt påslag på den faktiska kostnaden." ???

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Tack för era svar, har några frågor till innan jag ska maila webbhotellet och fråga hur det ligger till.

1. Måste webbhotellet konfigurera något på webbservern? Eller är det bara för mig att få uppgifter och ända min punkt nu adress?

2. Ändrar man de uppgifter du beskrev på nuname.nu? Hur betalar jag de 10$?(kreditkort?) Och när jag gör mig till billing contact, får jag brev hem med påminnelse när tiden börjar ta slut eller måste jag hålla koll på det själv?

3. Cloaking? Är det de ända sättet att dölja den fula adressen? Om man tex går in på chat.passagen.se så kan man navigera sig genom chat.pasagen.se/sida.html? Det kan man inte göra med Cloaking, eller?

Och jag gissar att .tk adresserna fungerar på samma sätt, men de är jätte sega, fungerar zoonedit mycket bättre?

1. Måste webbhotellet konfigurera något på webbservern? Eller är det bara för mig att få uppgifter och ända min punkt nu adress?
För att byta namnserver för ditt .nu-domän? Svar: Nej.
För att lägga till subdomäner under ditt .nu-domän? Svar: Ja, se ovan. Subdomänet måste dels pekas ut i namnservern och dels måste webbservern konfigureras så att den hanterar förfrågningar till subdomänet.

2. Ändrar man de uppgifter du beskrev på nuname.nu? Hur betalar jag de 10$?(kreditkort?) Och när jag gör mig till billing contact, får jag brev hem med påminnelse när tiden börjar ta slut eller måste jag hålla koll på det själv?
Ja, du ändrar på nuname.nu. Ja, du betalar med kort. Personen som står som Billing Contact får ett e-mail med påminnelse när reg-tiden är på väg att ta slut.

3. Cloaking? Är det de ända sättet att dölja den fula adressen? Om man tex går in på chat.passagen.se så kan man navigera sig genom chat.pasagen.se/sida.html? Det kan man inte göra med Cloaking, eller?
Inte det enda sättet, men det vanligaste. Det kan gå att navigera direkt mot domännamnet, beror på hur cloakingtjänsten är uppbyggd.

Men som jag skrev ovan, det är högst osannolikt att Loopia ställer upp och konfigurerar sin webbserver för dina domännamn utan att få betalt och dom har knappast adminsystem för användarna där detta kan göras. Byt till ett billigare amerikanskt hotell istället, där får du tillgång till sådant utan extra kostnad.

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

skall inte kosta 2-300 kr.

Du glömde momsen .. ;)

Brantis skrev:

sgtpepper, du som verkar ha väldigt god koll på sådant här (allvarligt talat).
Vad är rätt pris?
När kan du, efter du sett ett webbhotells pris på vad de tar för att lägga till en rad i sin namnserverkonfiguration och en rad i webbserverkonfigurationen, tänka: "Åh, vilket bra pris. Det är ju välbalanserat med verkligheten och har endast ett försiktigt påslag på den faktiska kostnaden." ???

Först och främst måste man (tycker jag) skilja på webbhotell och professionell hosting.

Det förra riktar sig till privatpersoner och mindre organisationer som kan ha vitt skilda behov men där den gemensamma faktorn är att priset skall hållas lågt

Den senare riktar sig till företag där man köper ofta ett helhetskoncept, man handlar inte hosting per 100MB och per pop3-konto. Här är priset inte lika viktigt (även om det självklart inte är oväsentligt).

Eftersom det finns massor av olika typer av privatpersoner så finns det också massor av olika typer av webbhotell. Vissa är ointresserade av tekniken utan vill bara ha ett enkelt sätt att publicera sina webbsidor. Andra är som de flesta här på wF, vi vill ha den tekniska möjligheten att konfigurera, pilla och dona.

Det jag irriterar mig på är inte att det finns webhotell där man INTE kan pilla och dona. Det finns en marknad för dessa, det jag irriterar mig på är när dessa webbhotell försöker tjäna pengar på icke-tjänster som att ta (mycket) betalt för ett extra POP3-konto eller för att lägga till subdomäner, sådant som inte har en faktisk kostnad för hotellet förutom den initialkostnad som existerar för att konfigurera systemen så att användarna själva kan utföra dessa konfigureringar.

Men, betalar man 100 kr i månaden så kan man ju inte begära allt och det är svårt att direkt avgöra vad som är skäligt/oskäligt. Det enda man egentligen kan säga är att bandbredd är betydligt billigare i USA samt att konkurrensen där är hårdare vilket medför att man alltid får bättre utbud av tjänster till ett lägre pris i USA än i Sverige. Därför, är man det minsta intresserad av att kunna fippla och dona med sin webbplats, köp plats utomlands istället för i Sverige.

Okej.
Tack.

Medlem sedan sep. 2001788 inlägg

stgpepper, har du några bra webbhotel som du kan rekommendera då mankan pilla med sådana saker själv?

/G

Trots att jag inte kallas sgtpepper så kan jag rekommendera Neureal.
Där kan du göra det mesta. Har haft fem domäner där ett tag.

Tja, jag använder mig av ett amerikanskt hotell som har det mesta man kan kräva till en låg kostnad, men jag har tjatat om dom i varenda tråd som handlar om webbhotell så snart tror väl folk att jag jobbar som agent åt dom :e.

[r] Ah, Brantis hann före :). Jag kör också Neureal. Men det finns säkerligen andra som erbjuder samma typ av tjänst. Matti brukar tipsa om ett forum för webhost-snack, där man kan få uppslag på bra webbhotell, men jag minns tyvärr inte URL:en dit just nu (Matti?).

Sök lite så hittar du många trådar som tar upp ämnet. Generellt sett så kan man säga att de flesta amerikanska webbhotell verkar ha bra stöd för att användaren själv skall kunna "pilla".

Medlem sedan sep. 2001788 inlägg

Brantis skrev:

Trots att jag inte kallas sgtpepper så kan jag rekommendera Neureal.
Där kan du göra det mesta. Har haft fem domäner där ett tag.

Såg ju allt schysst ut, dessutom till ett bra pris.

Tackar. :)

/Grodan

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Matti brukar tipsa om ett forum för webhost-snack, där man kan få uppslag på bra webbhotell, men jag minns tyvärr inte URL:en dit just nu (Matti?).

http://www.webhostingtalk.com

Det finns även ett forum om webbhotell på https://www.sitepointforums.com

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)