1. Skaffa ett FTP-serverprogram t.ex. Serv-U.
hejsan!
har några frågor till er som kan internet, jag har hållt på och programmerat i år och dagar nu och tycker att det är dags att ta nästa steg in på nätet och har några frågor till er proffs...
Hur gör man:
1. så att jag kan låta folk lägga upp filer via ftp på en server som jag äger, dvs tilldela folk konton...
2. Jag vill göra detta, säg att jag har 3anställda, jag vill att när anställd1 loggar in till sitt konto via ftp så skall han se de företagen han jobbar med, dess mappar, säg att han har designat sidor till företag1, företag2 osv. jag vill att när han loggar in så skall han se dessa mappar, när anställd2 loggar in så skall han kunna se samma sak fast de företag han jobbar med. Däremot när jag loggar in så skall jag kunna se namnen på de anställda sen när jag klickar på deras namn så skall jag se de företagen de arbetar med...
Behöver jag göra om min dator till server för detta?? lr räcker det med ett virtuellt konto hos Digicom???
3. Jag har hela tiden jobbat med Access databas, och vill nu använda SQl server har installerat d i min dator, och undrar hur jag gör för att koppal sql till olika sidor jag designar, dvs måste jag skicka upp databasen till serven varje ggn jag gör en ändring eller hur fungerar det med SQL?? räcker det med att jag gör ändringen i min dator o så ändras det på nätet??
4. Om vi går tillbax till de anställda, säg att de köper ett domännamn till företaget de gör sidan åt, och vill koppla adressen kan de peka den till mappen de har som ligger på serven och när surfaren besöker sidan så skall han inte se hela sökvägen i adressfältet när han klickar på en länk, eller för musen över en länk, vill alltså att det står på följande vis: www.domännamn.com/filen.asp
Är tacksam över svar på dessa frågor hoppas ngn hajar frågorna...