Har en fast ip-adress så jag tänkte köpa ett domännamn och ha min egen server hemma i källaren. Jättekul tänker jag som vill lära mig mer ;)
Jag skulle ju helst vilja ha en .se (har företag) men även .com, .net eller .org går bra.
Var köper jag detta enklast och billigast? Helst ett svenskt ställe så att jag kan ringa till dom och fråga om inställningar och sånt..
tänkte ha min egen DNS-server och mailserver och sånt, dvs sköta det hela helt själv. mitt minne säger mig däremot att dom brukar vilja att man har två DNS-servrar, hur är det med det egentligen?
två frågor alltså... var är bäst att köpa och hur är det med hur många servrar man måste ha? har ju bara en IP-adress så det kan ju bli svårt.. ;)
Kör DNS-servrer på samma serverburk som allt annat, det är knappast optimalt för produktionsburkar, men funkar ju för en mer hobbybetonad tillämpning ;).
Som secondary DNS kan du t.ex använda https://www.granitecanyon.com som är en gratis DNS-tjänst. Välj "Create secondary DNS" för att sätta upp din "andra" DNS hos dom, den kör sedan zone transfers för att polla data från din primära namnserver.
Vart du billigast köper .se har jag ingen aning, men det finns ju en del alternativ, kolla nic-se:s ombudsförteckning.
Annars gäller som vanligt den generella regeln att allt som har med internet, domännamn, hosting etc. är billigare i USA och dyrare samt oftast sämre i Sverige.
Köper du ett icke-.se-namn så gör det i USA, du behöver knappast ringa dom och fråga så mycket, det är ju bara ett domännamn, inte en avancerad stordator. Du registrerar namnet och pekar ut dina två DNS-servrar, klart.
Sen finns ju alltid e-mail (och ja, dom har även telefoner i USA ;)).
När det gäller .se har www.isphuset.se det bästa priset jag har hittat hittills. 395 + moms, sedan 250 + moms per år därefter. Men om något hittar ett billigare alternativ, let me know! Är själv på G med att köpa en .se
för att få en .com , .net eller en .org så finns directnic , en adress där kostar 15 dollar / år. Fungerar bra med betalningen, betalar med kort. Har 2 adresser o inte blivit något problem ännu ( ta i trä )
.com .net .org köper man billigt och bra hos godaddy.com
den enda ICANN ackrediterade domänsäljaren i Sverige är så vitt jag vet domaininfo.com annars.
Köper du ett domännamn(com, net, org) via aleborg.com så betalar du endast 250:-/år, vi sköter DNS:en åt dig.
Nu är jag novis på det här, men om jag köper en domän av dig, kan du ordna så att den domänen perkar på mitt fasta IP-nummer (min dator)? Skulle vara intressant isf, som en hobby grej.
Köper du ett domännamn(com, net, org) via aleborg.com så betalar du endast 250:-/år, vi sköter DNS:en åt dig.
Nu är jag novis på det här, men om jag köper en domän av dig, kan du ordna så att den domänen perkar på mitt fasta IP-nummer (min dator)? Skulle vara intressant isf, som en hobby grej.
Som hobby-grej, köp ditt domän själv på https://www.namecheap.com för 9 dollar så kan du själv administrera din DNS och peka domänet till valfria IP-adresser (ingår i priset). Mycket trevligt och billigt :)