Jag funderar på en idé om ett hemside-byggar-företag som enligt mig verkar riktigt bra. Men jag kanske är ute och svävar i min egna värld. :) Så jag undrar vad ni på wF tycker om den:
Idén går ut på ett gemensamt administrationssystem och databas. Därefter görs sidor efter kundernas behov med design och upplägg. Alla kunder kommer sedan kunna administrera sina sidor från administrationssystem. Systemet kommer att bestå av olika sektioner såsom forum, nyheter, veckans fråga etc. Dessa ska sedan enkelt kunna kombineras efter varje kunds önskemål.
Fördelar:
Man behöver inte koda om och anpassa administrationen efter varje kundens design och upplägg, vilket givetvis sparar tid och tid är som alla vet pengar.
Affärsiden är alltså att kunna erbjuda avancerade sidor till ett mycket rimligt pris.
Tillägas är att det inte tänkt att jag ska införskaffa mig ett kontor i någonstans bland Stockholms finaste kvarter med massvis med anställda utan mer som ett andrajobb utöver studierna.
Det var allt i mycket korta drag, så nu undrar jag om det kan finnas någon framtid med ett sådant idé?
Jo om det finns flera miljarder resturanger i världen är det ju nåt som är fel, ingen resturang skulle ju ha över 8 kunder, snitt., kanske kan vara samma med "hemside-bygg-företag".
Kan säga att jag inte är mot företagande. Startade själv första firman vid 16års ålder, har nu vid 19års ålder även ett till.
Saken är den att det finns mängder av sådana företag. Det är inget unikt, de produkter jag själv säljer bygger på att mina kunder skall kunna uppdatera sina egna sidor.
Vill därför försöka ge en bild innan man kör igång med produktionen. Är det bra så kommer det ju att sälja, och jag har fel. Men risken finns att man lägger ut otroligt mycket tid på att bygga nåt, som kanske ingen köper.
Byggde en gång ett system för att hemsideägare, i ett gratisalternativ, skulle kunna erbjuda gästbok, poll etc, allt arbetade mot vår databas. Tycker i efterhand att det var väldigt onödigt.
Men om du tror starkt på idén är det väl bara att köra på...