jadu :)
antingen kan du köra via wap och då blir det ju så kallad webmail men en del mobiltelefoner har pop3 möjligheter, vilket innebär att du laddar hem mailen och inte behöver vara uppkopplad för att läsa och skriva exempelvis, utan bara skicka.
T65 är en billig bra telefon med GPRS, och med Comviq är det just nu gratis att testa gprs till månadens slut... (men då kan du bara testa webmail). Sen kommer dom börja ta betalt, 50 kr per mb men om ett mail är i snitt 5 kb stort så förstår du hur billigt det blir.
(ps.. allting går ju via GPRS, men det är bara två möjliga lösningar på att hämta mail via GPRS)
GPRS är en form att skicka data via mobilen. Det kan sägas vara ett mellanting mellan GSM och G3.
När det gäller GPRS så betalar du per mb du överför, och inte hur länge du är uppkopplad, så du kan ju vara uppkopplad hela tiden i princip men det är bara när du skickar och tar emot det kostar (och kollar din inbox).
I min telefon så har jag för mig att man kan ställa in så den skickar det emailet man har svarat på till en adress.
Enklast är ju att ha en mobil adress och en där hemma.
Virusrisken är, vad jag vet, obefintlig då mailen till telefonen inte kan ta emot bifogade filer.
Jag har idag tillgång till ett webbhotell med stöd för bl.a. ASP, wap och PHP.
Mailen hamnar på en mailserver som har stöd för både POP3 och IMAP.
Då servern inte har något wap-mail gränssnitt så undrar jag om det finns lösningar så man kan ladda upp några ASP filer på sin hemsida och sedan administrera mailen via ett wap-gränssnitt.
Det finns kanske redan färdiga tjänster för detta ?
Annars använder du mailen med POP3-konto. Det enda som behövs är att mobilen har stöd för POP3 och att du har ett sådant konto. Själva webbhotellet behöver inget särskilt installerat för detta.
Så slipper du krångla med att installera upp egena mail gränssnitt via Wap.