du ska inte betala för DNS pekare..
det kan du fixa gratis själv, https://www.zoneedit.com exempelvis..
det är du som bestämmer det, du bör stå som ägare till domänen och borde ha tillgång till att ställa in nameservrar hos din registrar..
7 svar · 326 visningar · startad av voigtann1
Några frågor:
"DNS-pekare" varför ska man betala för detta? och till vilken, vem bestämmer detta egentligen... var reggas domänerna.. (webb-hotel reggar åt dej.. men dom "gör" ju egentligen inte det)... mycket flumm... men hoppas ni förstår..
du ska inte betala för DNS pekare..
det kan du fixa gratis själv, https://www.zoneedit.com exempelvis..
det är du som bestämmer det, du bör stå som ägare till domänen och borde ha tillgång till att ställa in nameservrar hos din registrar..
bör du menar att jag rent "teroreteiskt" sätt så skulle jag kunna ha ex voigtan.com (om det nu hade varit ledigt) helt gratis?
vad korsta zoneedit?
nej nej..
det kostar att registrera, men inte att peka den mot din ip adress..
har du under 5 adresser är zoneedit gratis..
DNS-pekaren ska du inte behöva betala för med domänen kostar ju... :)
Det beror helt på var du ska peka domänen!
Om du sk peka domänen till din egen dator så finns det gratis tjänster!
Om du ska peka den till ett webbhotell så får man oftast betala!
Låt oss säga du ska peka den till mig, använder du gratis tjänster så ansvarar inte jag för uptime av DNS:en, går gratistjänsten ner så går din sida ner, och du får skylla dig själv!
Går du via mina DNS:er så får du betala!
Varför?
Jo, det kostar att hantera DNS:en, Jag betalar X:- per år för obegränsat antal domäner i DNS:en.
Jag använder mig av min ISP's DNS pga att om jag satte upp 2 st egna datorer så skulle det bli dyrare, först så kostar datorerna massor av pengar sen kostar serverplatsen ännu mer för 2 datorer, därför är det billigare av mig att använda deras redan befintliga datorer. Om jag skulle använda mig av gratis tjänster så skulle jag ha noll koll på vad som händer samt ingen som helst support på 5 min, vilket jag har idag.
Självklart har jag inkluderat priset för 1 DNS i webbhotellet, men om man vill koppla flera domännamn så kostar det!
Om man ska köra egna DNS:er så krävs 2 datorer samt 2 IP, går den ena ner så finns den andra kvar!
Domännamnet köper man, i mitt fall använder jag Gandi.Net
DNS:en är som sagt nått helt annat, den pekar domännamnet till rätt dator.
Aleborg:
vill inte vara sån som är så men läste på zoneedit när jag registrera mig att dom har haft 1 problem som dom startade vilket genereade i 5 min downtime :) så gratis tjänster behöver inte vara dåliga
personligen har jag inte haft nåt problem med dom..
Nej det behöver dom inte vara, men OM det händer så föredrar jag iaf att ha möjlighet att få bra o snabb support!
Om jag skulle byta IP, då vill inte jag sitta och gå igenom några hundra domäner på ZoneEdit, när min ISP kan byta IP på alla domäner på ett kick!