webForumDet fria alternativet

Sms!!!

Program & appar

1 svar · 294 visningar · startad av FreeZer

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg
Frågan#1

Finns det nåt sätt man kan använda nån SMS tjänst på internet?

Jag vill göra ett program som ska skicka ett SMS till min telefon ifall min dator lägger ner (alltså om kontakten till internet inte fungerar till den datorn).

Eller finns det någon gratis SMS sida som man kan skicka SMS från utan att behöva logga in? så kanske man kan lösa...

------------------
^FreeZer^
------------------
"Om du läser denna mening en gång till, kommer du att ha läst den minst två gånger..."

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det finns flera olika alternativ, allt ifrån att prata olika SMS-protokoll direkt med operatören till att utnyttja en SMS-tjänst via HTTP etc.

Det enklaste är om din operatör låter dig skicka SMS till din telefon via E-mail, har du Comviq/Tele2 så kan du skicka ett mail till <telefonnummer>@sms.tele2.se och få meddelandet levererat som ett SMS (beror kanske på abbonemangsform).

Ett annat sätt är att åka snålsjuts på gratistjänster men det är varken uppskattat eller vidare effektiv/driftsäkert.

Jag har använt www.mobilesys.com i ett par projekt, dom är snabba, har stöd för de flesta länder och har ett flertal olika gränssnitt för skickande av SMS, men det kanske är lite overkill om det bara är en liten hobbyapplikation.

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)