webForumDet fria alternativet

gratis dns?

Webbhotell & domäner

12 svar · 847 visningar · startad av jispir

Medlem sedan maj 20011 343 inlägg
Frågan#1

Någon som vet om det finns nån sida som man kan parkera en redan registrerad domän på deras dns-servrar och administrera dem m.m som man vill?
alltså så man kan peka dem mot ett ip m.m?

------------------
verktygslådan

Ett gott trams förlänger
livet :e

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

zoneedit.com rockar =)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan maj 20011 343 inlägg

tackar ;)

------------------
verktygslådan

Ett gott trams förlänger
livet :e

Medlem sedan juni 2000112 inlägg

Hur fungerar tjänsten för er/jimdis? Har ni fått någon faktura från dom, eller har ni inte överstigit deras gräns för att få tjänsten gratis? Isåfall, hur fungerar betalningen? Inget strul?

Jag har nämligen nyss registrerat en domän genom www.space2u.com och de vill ha 300kr om året betalt för DNS-tjänsten. Visst, det är inte mycket pengar, men kan man få en gratis tjänst, med manuell konfigurering så föredrar jag en sådan.

Fråga:
De frågade vilken DNS-server som de skulle peka domänen till. Alltså, ska jag skicka IP:et zoneedits tjänst använder?

------------------
*Fingrarna i kors*

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag använde www.myinternet.com förut, men slutade med det eftersom jag inte kunde använda adresser som axelweb.nu/hej/tralala.html utan bara själva domänen.

Grummel: När du reggar hos Zoneedit får du antagligen minst två DNSer att ge till space2u. De DNSerna kommer i sin tur peka på något annat IP där du har din sida, eller en adress om du inte har ett IP (dvs vanlig forward-tjänst typ cjb.net) Om du ska byta DNSer brukar de som har hand om domänen ta ut en slant för det också.. ;)

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Fight the monopoly!
www.mozilla.org - www.apple.com

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Grummel: Eftersom du kör din sida hos space2u.com så måste de "konfigurera" ditt domännamn på deras server (det är antagligen det som de tar betalt för). Vill du används zoneedits tjänst måste din site ha ett "fixt" IP, vilket du inte får hos space2u (inte hos någon annan heller, så länge det inte är en dedikerad server). Har du hemsidan hos space2u kan du därför bara använda zoneedit för en URL-forward, och det är ju inte så kul.

Zoneedits gräns för "gratis-DNS" är 200MB DNS-data vilket verkar vara ganska mycket givet att du konfigurerar den "normalt". Kör du en massa dynamiska domäner (typ uppdatera DNSen var tredje minut) "suger" det lite mer trafik.

(Har själv zoneedits URL-forward på adressen www.nyhetsrubriker.net och zoneedit's riktiga DNS till ett fixt IP [visserligen dynamiskt men till en dedikerad server] för adressen mina.nyhetsrubriker.net ).

/nicclas

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vill du används zoneedits tjänst måste din site ha ett "fixt" IP, vilket du inte får hos space2u (inte hos någon annan heller, så länge det inte är en dedikerad server). Har du hemsidan hos space2u kan du därför bara använda zoneedit för en URL-forward, och det är ju inte så kul.

Nja så är det icke. Visserligen körs säkerligen webbplatserna hos space2u som virtuella servrar på ett och samma IP, men det spelar ju ingen roll.

Låt säga att space2u:s webbhotell körs på IP 1.2.3.4, då är det ju bara att peka ut det IP-nummret i zoneedits DNS kopplat till det domännamn som man vill använda.

Om domänet foo.bar pekar på 1.2.3.4 och att space2u satt upp en virtuell server för foo.bar på deras webbserver som körs på 1.2.3.4, då är allt frid och fröjd.

Det som är skönt med att använda en extern DNS typ Zoneedit istället för webbhotellens dito är ju att du har full kontroll, om du har din hemsida på www.foo.bar hos space2u kanske du ändå vill köra en FTP-server hemma på adressen warez.foo.bar, det är enkelt fixat om man själv kontrollerar DNSen men oftast en segdragen process om man måste förlita sig på några halvmiffon som driver ett webhotell.

Slutsats: Egenkontrollerad DNS är bäst och funkar finemang, så länge webbhotellets servrar är korrekt konfade så spelar det ingen roll om det är dom som hostar DNSen eller om det är du själv som har kontroll och kontroll är alltid bra. :e

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

sgtpepper: Jag har domänen www.nic-sys.se som sköts av ett webbhotel. Säg att detta hotell (som visserligen verkar byta IP stup i kvarten, kanske pga lastbalansering, eller nåt) har IP 1.2.3.4. Inte kan jag peka om min mina.nyhetsrubriker.net till 1.2.3.4 hos zoneedit.com och tro att det funkar. Nope. Det måste ju in som en viruell server hos webhotellet också [och det kommer jag antagligen att få betala för!]. Eller hur? Och då är det ju ingen mening med "extern" DNS, speciellt inte zoneedits, som ligger i USA, och som inte är helt snabb ibland...

/nicclas

[Redigerat av nicclas den 27 nov 2001]

Inte kan jag peka om min mina.nyhetsrubriker.net till 1.2.3.4 hos zoneedit.com och tro att det funkar. Nope. Det måste ju in som en viruell server hos webhotellet också

Ja, självklart. Jag har inte sagt annat. Det måste in som en virtuell server oavsett om det är du, webbhotellet eller Gud som hostar DNS-servern.

Med andra ord så kan du visst använda en extern DNS eftersom webbhotellet ändå måste lägga in din sajt som en virtuell server. Skulle dom krångla så är det ju bara att säga, "visst, kör med er DNS" för att sedan, när webbhotellet konfat server, byta DNS till din egna, så har jag själv gjort eftersom jag trivs med att kunna kontrollera min egen DNS.

och det kommer jag antagligen att få betala för

Om du har betalat för ett webbhotell så har du ju betalat för att antingen:
1. Köra en virtuell server på ett eget IP
eller
2. Köra en virtuell server på ett delat IP
eller
3. Köra en egen fysisk server på ett eget IP

Oavsett vilket av de tre alternativen så fungerar det att sköta sin egen DNS, att få en virtuell server uppsatt är inget man betalar extra för, det är liksom en rätt central del av själva webbhostingprylen man pröjsat för...

Eventuella lastbalanseringar sköts i förekommande fall "innanför" det IP som skall kopplas till domänet, man lastbalanserar inte genom att byta IP stup i kvarten, det låter mer som en felkonfigurering.
------------------

[Redigerat av sgtpepper den 27 nov 2001]

sgtpepper: Jo, du har så rätt, jag tänkte bara lite trögt (hoppas det gått över nu ;) )

Självklart går det alltid att köra sin egen DNS, alt via zoneedit.com, men nyttan är ibland lite svår att se (för mig). Vill jag tex ha en extra subdomän till den domän som jag har på webhotellet så, även om jag kör egen DNS, måste jag betala (30kr per månad) för att de skall konfigurera om den virtuella servern för denna subdomän. (Hotellet kör inte wildcard-DNS.)

Men visst är det kul att experimentera med sitt DNS-register ;)

sgtpepper: Jo, du har så rätt, jag tänkte bara lite trögt (hoppas det gått över nu ;) )

Det har det säkert, du brukar ju vara klyftig i vanliga fall :p ;)

även om jag kör egen DNS, måste jag betala (30kr per månad) för att de skall konfigurera om den virtuella servern för denna subdomän

Jo, det är klart. Men ibland kanske man vill peka ett subdomän till en helt annan dator (kanske en burk man har hemma) och då är det skönt att ha kontroll själv.

------------------

Medlem sedan juni 2000112 inlägg

Hängde inte riktigt med på era förklaringar om hur DNS-uppsättningen fungerade. :)

Kan ni förklara utifrån följande:

Jag har en webbserver med fast IP. Domänen jag registrerat har jag köpt genom space2u.com, även om jag fått användaruppgifter för att själva konfigurera domänen via www.nunames.nu

Jag skaffade en tjänst på www.mydomain.net istället, som fungerar precis som zoneedit's tjänst.

Var kommer DNS-grejset in? Jag behöver väl en DNS-server för att www.thearena.nu ska peka till IPet åt webbservern (t.ex 1.2.3.4)

Men på nunames.nu kan jag även fylla i vilka namnservrar som ska användas. Är det till för att förhindra att vem som helst kan peka domäner till IPn, eller är det ytterligare ett led i DNS-köret?

Används space2u överhuvudtaget nu? Jag har min egen DNS-tjänst, egen webbserver och egna uppgifter för domänen. Space2u behöver jag väl inte kontakta mer, och de har väl inga servrar som arbetar i DNS-ledet?

Hoppas ni försår vad jag menar och dessutom att ni orkar förklara för mig :)

------------------
*Fingrarna i kors*

[Redigerat av Grummel den 28 nov 2001]

Jag skaffade en tjänst på www.mydomain.net istället, som fungerar precis som zoneedit's tjänst.
Var kommer DNS-grejset in? Jag behöver väl en DNS-server för att www.thearena.nu ska peka till IPet åt webbservern (t.ex 1.2.3.4)

Nja, jag vet inte om mydomain.net fungerar på samma sätt som zoneedit.com, zoneedit är just en DNS-servertjänst med ett webbgränssnitt för konfigurering. Mydomain verkar ha samma funktioner, men endast i Pro-versionen som kostar pengar, om det är den tjänsten du har så är det bara att köra, annars måste du skaffa ett konto antingen hos zoneedit.com, granitecanyon.net eller någon annan gratis DNS-tjänst.

Men på nunames.nu kan jag även fylla i vilka namnservrar som ska användas.

Så här är det: Det som behövs är två stycken olika DNSer med olika funktioner. Först behövs en rot-DNS som talar om vilka namnservrar ett specifikt domän använder sig av, denna DNS sköts av i ditt fall Nunames. Du pekar alltså ditt domännamn mot en (egentligen minst två) namnserver hos Nunames.

De namnservrar som du pekar ditt domän mot har i uppgift att svara på frågan "vilket IP har domänet xxx.yyy?". Det är dessa namnservrar som du själv kan ha kontroll över.

Exempel:
domain.nu -> "pekas mot" -> ns.zonedit.com
ns.zoneedit.com -> "svarar på frågan, vilket IP har domain.nu?" -> 11.22.33.44

Är det till för att förhindra att vem som helst kan peka domäner till IPn

Vem som helst kan peka sitt domän mot vilken IP som helst, men det är bara ägaren av ett domän kan peka sitt domän mot ett IP, alltså, jag kan peka webforum.svanstrom.nu mot webforum.nu:s IP utan problem, men det är ingen annan än jag som kan göra det.

Används space2u överhuvudtaget nu? Jag har min egen DNS-tjänst, egen webbserver och egna uppgifter för domänen. Space2u behöver jag väl inte kontakta mer, och de har väl inga servrar som arbetar i DNS-ledet?

Det är helt korrekt, om du har kontroll över ditt domän, dina DNS-servrar och din webbserver så är du helt fri :).

Hoppas ni försår vad jag menar och dessutom att ni orkar förklara för mig

Hoppas att du förstår vad jag menar :). Jag är rätt usel på att förklara saker på ett pedagogiskt sätt och ovanstående förklaring är rätt förenklad men om du undrar något mer eller inte hajjar min bristfälliga förklaring så är det bara att fråga igen.

Här kan du kanske hitta lite mer information.

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 28 nov 2001]

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)