Ptja, hur snabbt det går med Morpheus / Audiogalaxy beror ju på hur snabb uppkoppling den som skickar filen har.
Testa att logga in med FTP på ftp.sunet.se och tanka hem något därifrån. Vad får du för fart?
7 svar · 225 visningar · startad av Plopp
Har för ett par dagar sedan fått sol´s kabelnät, men varför är det så trögt?
Har provat att ladda hem filer både via acc-prog o utan, men inget hjälper!
Audiogalaxie o Morpheus ligger mellan 130-1800 bytes/s. Alltså mellan 30 min och 3timmar att ladda hem en fil på 5mb!!!
Provade att ladda hem från microsoft-det låg på snitt 28 kb/s
I ett tidigare inlägg råddes det att man skulle prova TPTEST och värdena jag fick var: sänd 172 kb/s Mottagning 274 kb/s.
Pratade med support och de medgav att nätet var lite överbelastat f.n men minst 100 kb skulle man ligga på. Alla mina inställningar stämmer.
Kul när de "garanterar" 256 kb/s!!!
Vad är det för fel? Kan det vara fel nätkortet fastän det fungerar... är det ngt jag missat??
Ptja, hur snabbt det går med Morpheus / Audiogalaxy beror ju på hur snabb uppkoppling den som skickar filen har.
Testa att logga in med FTP på ftp.sunet.se och tanka hem något därifrån. Vad får du för fart?
Mellan 28-32 kb/s.....
Glömde fråga hur man ser vilken överföring någon har på de programmen?
Står bara "bandwidht" , skall det vara hög eller låg siffra?
Har som sagt precis fått denna uppkoppling så jag vet inte. Var van vid napster där man såg vilken överförin alla hade,
Vad skall du ha för fart då? I kbps alltså. Om dom garanterar 256kbps så är det inte konstigt om du bara har såna värden eftersom du får dela ett kbps-värde med åtta för att få det i kb/s.
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
Hmmmm...varför skall jag dela med åtta?
(är nybörjare på detta!)
Supporten sa att jag skulle minst ligga på 100kb/s i nerladdninig fastän det var överbelastat m.m
Så här skriver dom själv:
"Internet via kabel-TV-nätet är som en fast lina med en överföringshastighet på upp till 42 Mbit/s in till lägenheten och 10 Mbit/s ut mot Internet. Så fort du slår på datorn är du uppkopplad mot Internet. Ute på Internet har man idag endast en hastighet på omkring 500 Kbit/s. Sweden On Lines Internet-tjänst medger i första versionen en hastighet på 512 Kbit/s (upp till 20 ggr snabbare än telefonmodem). Garanterad hastighet på 256 kbit/s inom kabel-TV-nätet."
En byte är åtta bits. Så en överföringshastighet på 256 kilobit per sekund ger en reell nedladdningshastighet på 256/8 = 32 kilobyte per sekund.
Mvh,
------------------
All your base are belong to me.
Alltså kastar leverantören om siffror så att man blir lurad.
Funderar på att koppla in modemet igen för det gick snabbare.