Det här forumet är guld värt.
Jymdis:
does not resolve borde väl betyda att den inte får en ip adress genom domännamnet (Domännamn via DNS blir Ip adress). Har den ingen ip adress så kan mailet inte skickas.
Tack! Precis vad jag också trodde, men det vill de inte kännas vid. De skyller på allt annat och verkar anse att det är jag som gör något fel. Är det inte mer logiskt att tro att det har att göra med IP-numret när de pekade om domänen strax innan problemen uppkom..? ;) Jag har haft internet sen -97 och vet nog hur man sköter eposten...
Kontokortsbetalningar har jag ingen erfarenhet av - men jag vet att det finns exempelvis Paypal som man kan använda sig av. Borde väl finnas fler sådana tjänster.
Jo, det finns många, men tyvärr har jag inte hittat nån riktigt bra. Den jag använt hittills (Get Software) verkar vara på väg att gå i konkurs, så därifrån vill jag snarast möjligt. PayPal går tyvärr inte att använda i Sverige eftersom man inte kan få ut pengarna i kontanter. Man måste skaffa amerikanskt bankkonto (som Tobias och jag konstaterade i en annan tråd...) Nu testar jag www.kagi.com, men där verkar det vara totalkaos, så vi får se hur det blir. En f.d. anställd hos GS lockade över mig med tjänster de inte ens hade startat upp!
Tobias, tack för länkarna! Där hittade jag mycket intressant. Nu när jag tog mig tid att titta mer grundligt hittade jag också lite manualer man kan ladda ner.
raq servrar är inte de bästa hårdvarumässigt, men sägs fungera bra om man inte har allt för mycket databas jobb och sånt som kräver häftiga processorer. Statiska hemsidor och bilder funkar super.
Låter toppen! Jag har ju en grafiksida och kommer nog inte att ha några databaser och annat som kräver särskilt mycket av servern. Det jag är ute efter är i första hand bandbredden. Redan nu går det åt ca 14GB/månad (ca 4000 besökare/dag) och ökar stadigt. Priset för en DS är inte mycket högre än vad jag betalar nu för 15GB här i Sverige och det vore skönt med lite svängrum. Jag ska säga att webbhotellet verkligen varit snälla och generösa hittills, men nu håller det på att skära sig pga. detta med emailen.
http://www.4webspace.com/ verkar ha gott rykte och det är ju väldigt lovande. Jag har inte hunnit kolla så mycket än, men fick för mig att de ska sluta med RaQ och bara ha Intel(?) (vad det nu är för skillnad?). Bättre eller sämre?
Och det kan tilläggas att jag
aldrig pysslat med servrar innan jag provade 4webspace och förstod det mesta efter lite läsning.
OK, då ska det nog gå med vilja och lite hjälp från sambon... ;)
Ett tips är att uppgradera till 128mb ram om du är nöjd med webhotellet. Man kan aldrig ha för mycket och 32mb känns lite väl snålt
Csson, jo, det kanske är bäst. Är det alltså för lite för min sida/trafikmängd punkt slut, eller kan jag avvakta?
Har inte heller så mycket erfarenhet av kreditkortsbetalningar (än), men jag har en känsla av att det kostar mer både i tid och pengar att sköta själv än att låta någon annan sköta det åt sig.
Mm, jag misstänker att du har rätt. Jag pratade nyss med en amerikan som skötte sånt själv förr, men hon säger att det var hemskt mycket jobb och att det är värt att betala nån annan att göra det, så det blir nog så. Ev. kan jag iallafall sköta nerladdningarna själv, så blir avgiften lägre. (Å andra sidan går det åt en massa bandbredd...)
~ Maja