Senaste halvåret har jag vid tre tillfället haft problem med min .nu-domän. Vips plötsligt kommer ca 1/3 av mina besökare (mest amerikaner) inte in på sidan och kan oftast inte heller skicka email till mig. De får ett besked i stilen "Website didn't respond" trots att servern funkar utmärkt för andra besökare.
Det måste vara nåt DNS-strul och för de flesta löser det sig inom ett dygn, men för många hundra tar det en vecka eller t.o.m. flera veckor innan de kan besöka mig igen. Nu har detta hänt två gånger på mindre än en månad.
I normala fall har jag uppåt 4000 besökare/dag och nu har det i fyra dagar legat på runt 2500, så det är en märkbar skillnad. Mycket irriterande!
Jag funderar på att skaffa någon ytterligare domän och ha som alternativ. Är det någon annan här som haft samma problem med sin .nu-domän?
Jag måste passa på att berätta nåt lustigt. Förra gången det var strul ringde en av mina besökare och terroriserade AOL för att hon inte kom åt min sida och ringde även Compaq och undrade om hon behövde uppgradera datorn!! :e
Jag måste passa på att berätta nåt lustigt. Förra gången det var strul ringde en av mina besökare och terroriserade AOL för att hon inte kom åt min sida och ringde även Compaq och undrade om hon behövde uppgradera datorn!!
:e
------------------ "If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman :e
Antagligen är det ju inte domänen i sig det är fel på utan dnserna.. :)
------------------ Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu Well of course I'd like to sit around and chat.
Well of course I'd like to stay and chew the fat.
Jo, prata med webbhotellet var det första jag gjorde, men de hittade inga fel. Jag tror att det nånstans där ute finns felaktig DNS-info om min domän, men den informationen borde rättas till så småningom tycker jag. DNS-info sprids väl lite som ringar på vattnet?
Jag ville bara kolla om nån annan haft problem, eftersom jag råkat ut för det tre gånger på rätt kort tid, men det är kanske bara en slump och har inget att göra med att det är en .nu-domän.
Apropå kunden jag nämnde så har hon dessutom skrivit ett 20-tal brev till andra hon vet som känner mig och frågat och tjatat om detta! :)
Jag hade nästan samma problem med bengan.com i veckoslutet.
Kunde själv inte nå domänen med Utfors uppkoppling men det gick bra med Tele2. De flesta andra sidor gick bra med Utfors men just min egen sida fick jag ett DNS-fel på. Men det gick att kontakta domänen med traceroute (dock med en del packetloss)...
Digikom hjälpte mig felsöka (på en söndag dessutom :) ) och det visade sig vara fel på en router i Utfors nät vid deras modempool. Efter att Digikom anmält problemet så blev det fixat på måndagen.
Just routerproblem kan tydligen ge väldigt skumma fel...
------------------
MvH
/Bengan www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
Hej Bengan, bra service av Digicom! Skönt att de hittade orsaken till dina problem. Även Icepage är väldigt trevliga, så jag ska be dem testa lite grundligare.
Det är fortfarande krångel (efter fem dagar!) och nu funkar inte mailen heller. Grrr!! Bara ett fåtal kommer fram till mig (mest svenska) och då med uppåt ett dygns fördröjning.
Nu funkar domänen igen, men det ursprungliga problemet kvarstår dessvärre.
Jag ska kontakta Nunames. Som tur är har jag god kontakt med killen som sköter deras hemsida (jag håller på och översätter den till svenska) och han kanske kan kolla upp det här åt mig lite noggrannare.
Fick just detta brev via en kompis som har just.nu-tjänsten:
---------------
För tillfället har nunames som kontrollerar .nu-domänen ett tekniskt
problem som gör att ett flertal .nu-domäner inte fungerar. Det drabbar
även vissa av våra domäner och betyder att registrerade just.nu-adresser eller email till dnsmaster@just.nu inte går fram.
Vi räknar med att nunames löser problemet inom kort.
-------------------
Det kan ju mycket väl vara detta som drabbat mig, fast jag tycker det är lite konstigt att det hållit i sig nästan en vecka och att jag hade samma fel i mindre skala för en knapp månad sen.
Tjejen jag skrev om i första inlägget har nu ringt Compaq tre gånger till och AOL minst tio!! "They weren't very nice and didn't want to help." :e
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e