webForumDet fria alternativet

Val av ISP

Bredband & telefoni

3 svar · 197 visningar · startad av Klös

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg
Frågan#1

Jag ska flytta ifrån mitt bredband via högskolan och har funderat länge och väl på vad jag ska välja.

Alternativen är:
*ComHem (1350 sek startavgift och 295 sek i månaden)
*Surfa med modem via telefonnätet

Jag har inget modem (för telenätet) och gissar på att ett modem skulle kunna kosta max 500 sek.
Vilka ISP:er finns för modemsurf, vilka erfarenheter har ni av er ISP, vad kostar det osv osv.
Är Comhem värt sina pengar, jag kan säga att jag surfar väldigt mycket skulle det då löna sig med Comhem VS modomsurfande?

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

comhem. Absolut.

------------------
<[MK]> "bönderna kämpar för bredband"

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Säger som Muzzlan. Modem är plågsamt långsamma och de blir snuskigt dyra i längden om du surfar >1h/dag, vilket jag antar att du gör om du surfar "väldigt mycket". Man hamnar lätt på 600 spänn i månaden i samtalskostnader, ännu mer är hemskt sannolikt. 300 papas/månad är ingenting jämfört med en modemares teleräkning och startavgiften har du tjänat in på några månader.

------------------
The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...

[Redigerat av spango den 23 aug 2001]

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Smart smart det vara bara att räkna lite så blev jag klokare...
Ett års surfavgifter med ComHem motsvarar utslaget över ett år ca 75 minuters surfande per dag med modem. Jag räknade med en minut taxa på 11 öre och startavgift på 40 öre vilket ger 7 kr i timmen.

Alltså det blir ComHem när jag sparat ihop till hårdvaran, det är dyrt att flytta :(

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

[Redigerat av Klös den 23 aug 2001]

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)