webForumDet fria alternativet

Överföring - Transfer /månad

Webbhotell & domäner

24 svar · 701 visningar · startad av johnnyjoker

Medlem sedan apr. 200138 inlägg
Frågan#1

Hej alla!

jag skulle verkligen uppskatta om några här på wf ville dela med sig av sina erfarenheter när det gäller mängden överförd data per månad för era siter.

De frågor jag helst skulle se besvarade är följande:

1. Hur många besökare har eran site i genomsnitt per dag?

2. Berätta gärna lite om vad för slags site ni driver (en länk skulle uppskattas) :) . Tex, är det en helt textbaserad site eller en med mycket fotografier, stora filer för nedladdning och annat som är relevant i detta sammanhang.

3. Hur mycket överförd GB/månad förbrukar eran site?

4. Har ni någon bra formel man kan följa då man vill uppskatta antalet GB (transfer) som går åt per månad. Vilka variabler bör man absolut ha med i sina beräkningar?

5. Tips relaterade till mina övriga frågor.

(jag vet att denna fråga har diskuterats tidigare men trots att jag läst svaren ett flertal gånger känns det lite osäkert...)

Tack på förhand! :)

- johnny

Medlem sedan maj 2000156 inlägg

Ett tips kan jag ge. Om din sida har mycket besökare och du inte vill lägga allt för mycket pengar på bandbredd, bör du lägga din sida utomlands. Svenska webbhotell tar i regel minst 10 ggr mer betalt för extra bandbredd. Är sidan svensk kanske det dock tar nån sekund längre tid att komma i kontakt med sidan..

------------------
Johan
WakeNet AB

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg

Johan du berättade inte om dina besökare och överföring, kan säkert ha överföringsrekord här på wf :)

Andreas

Johan, jag tittade lite på wakenet.se och såg att ni driver ett flertal populära siter! :)

Kanske svår att säga men hur mycket transfer uppskattar du att det går åt för tex dokusåpa.nu per månad?

Du säger att det är billigare med en bandbredd i tex usa. Vad anser du vara ett bra pris?

-j

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Gör en kvalificerad uppskattning. Ta (HTML sidornas storlek * antal) + bildernas totala storlek dela med 2.

Ta detta värde gånger det antal besökare du förväntar dig.

Eftersom det är svårt att föruse antal besökare, är det nästintill omöjligt att förutsäga "transfer'n"

En bra besökssiffra är 1000 unika besökare per månad.

En mycket bra siffra är 1000 unika besökare per vecka.

För communities osv, bör det vara mer.

/T

------------------
This is what the KLF is about

ska ta en titt på din formel, tackar! :)

jag förstår att det är svårt att uppskatta hur många GB transfer ens sida kommer sluka. men någon slags uppskattning bör man ju göra innan man väljer hur och var man tänker hosta sin website.

det jag skulle uppskatta allra mest är om någon/några här på wf vill berätta lite snabbt om sina erfarenheter...

tex "jag har ca X antal besökare om dagen, min website är en X sajt och den slukar X antal GB transfer per månad"
(om ni även vill dela med er av hur många sidor en besökare i genomsnitt besöker på eran website och andra releveanta fakta uppskattas detta oerhört!)

hoppas på svar :)

/j

[Redigerat av johnnyjoker den 23 maj 2001]

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Relaterat:
http://www.webmasterbase.com/article.php/398

------------------
webmaster resources

Medlem sedan mars 2000344 inlägg

Hej johnnyjoker,

Jag hade samma funderingar som du när jag letade server. Jag gjorde en grov uppskattning och insåg snart att 10Gb inte räcker så långt som man tror och valde en server med obegränsad bandbredd.

Jag har en "familjegrafiksida" (klicka på huset ovan) med ca 3000 unika besökare om dagen.

Bilderna är små gif:ar (vanligen mellan 0,5 och 5kb) och för mig går det åt ca 12Gb per månad.

Om jag räknade rätt så tittar folk i genomsnitt på 5 sidor per besök.

Lycka till!

~ Maja

Medlem sedan mars 2001190 inlägg

johnnyjoker,

Jag kan inte annat än hålla med Johan om att du ska lägga dig i USA om du inte vill betala överpriser för bandbredden.

Däremot vet jag inte om jag tror på det där att det blir en sekunds lagg om datorerna står där borta. Har själv inga som helst problem med det.

------------------
Patrik Lindgren - Alxnet AB
Alxnet.se - gratis webbverktyg

ok, tackar!

någon som har ett bra tips på företag i usa, där bandbredden verkar vara billigare, som erbjuder virtuel server?

ungefär vad jag är ute efter:
*win2000
*minst 15GB transfer/månad
*minst 100mb utrymme
*mulitpla domäner / multipla ftp
*asp,aspupload,stöd för ssl
*ms SQL Server
pris: under 500kr/månaden :)

ps.
- matti, länken var kanon!
- maja, tack så mycket! hoppas på flera sådana svar av er andra! ;)

-johnny

[Redigerat av johnnyjoker den 24 maj 2001]

[Redigerat av johnnyjoker den 24 maj 2001]

Kanske i överkant, men...
www.maximumasp.com

/T

------------------

onekligen intressant, men som sagt lite i överkant. de erbjuder mer än vad vi behöver och det kostar mer än vad vi är redo att satsa för tillfället. tack ändå! ge gärna fler förslag :)

Medlem sedan mars 2001190 inlägg

Jonnyjoker,

Svarar på frågorna i den ordning du ställde dem.

1: Cirkus 500 000 om dagen.

2: Se www.alxnet.se så får du en idé om vad vi gör. 98% av överföringen består av ren text.

3: Lite över 200 GB i överföring per månad.

Hoppas det är till någon hjälp.

//Patrik

------------------
Patrik Lindgren - Alxnet AB
Alxnet.se - gratis webbverktyg

Blanda bara inte ihop "hits" med "unika besökare" och "requested pages" Hade problem med Active ISP, deras supportavdelning visste inte skillnaden.
Deras statisktik är så dålig att man inte kan utläsa unika besökare, utan bara "hits" och "requested pages". Enligt supportavdelningen var "requested pages" samma som unika besökare (loosers...)
Efter ett antal e-mail fick jag svar från "Support chefen", där han ytterst kortfattat förklarade att man inte kan utläsa antalet unika besökare hos dom...

Skriver detta inlägg bara för att poängtera hur viktigt det är med en bra statisktiktjänst till webhotellet.

Det viktiga är ju antalet unika besökare, inte hits.

/T

------------------

Kanske svår att säga men hur mycket transfer uppskattar du att det går åt för tex dokusåpa.nu per månad?

Just nu har jag ingen koll på hur mycket bandbredd jag tar, har inte orkat fixa statistik-sidor ännu. Betalar för 256 Kbit/sec dedicerat men sen använder jag nog åtminstone strax över 2 Mbit från hosten på "burstable" lina, vilket funkat bra hittils (några veckor) och mycket billigt dessutom.

Däremot vet jag inte om jag tror på det där att det blir en sekunds lagg om datorerna står där borta. Har själv inga som helst problem med det.

Pingar man en host i USA brukar jag hamna på runt 125-250 ms. Pingar man en server i Sverige ligger det på ca 25-30 ms. Måste i alla fall vara lite skillnad. Speciellt vid filnedladdningar så är det skillnad men med vanliga webbsidor är det nog inget man märker.

Det viktiga är ju antalet unika besökare, inte hits.

Tror inte webbhotellet bryr sig om dina unika besökare. Varje "hit" tar ju bandbredd :) Men man måste ju som sagt tänka på kunderna också....

------------------
Johan
WakeNet AB

[Redigerat av Johan! den 28 maj 2001]

Tror inte webbhotellet bryr sig om dina unika besökare. Varje "hit" tar ju bandbredd...

Hits är ju bara ett räknetal, och har inget med överförda bytes att göra.

Webhotell bryr sig bara om transfer/sekund, vilken också oftast är trottlad till max 1024kb/s.

Som utvecklare av en site är antalet hits helt oanvändbart. Däremot är antalet unika besökare det viktigaste.

OCH för att se detta krävs en statistiktjänst kopplad till webplatsen. Som tur är erbjuder de flesta webhotell detta.

/T

------------------

[Redigerat av Toonster den 29 maj 2001]

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Webhotell bryr sig bara om transfer/sekund

Nä, de flesta betalar för GB/månad. Hur mycket man får belasta som max är ofta ospecificerat.

Hits är ju bara ett räknetal
Jo, men HITS per månad är ju enkelt att räkna om till GB/månad, eller hur.

För övrigt så finns det väl ingen "definition" på UNIK besökare. Är det "unik" idag, eller är det i år, eller blir det tex. ett nytt unikt besök när samma IP återkommer 20 minuter senare???

Jo, men HITS per månad är ju enkelt att räkna om till GB/månad, eller hur.

Hur gör du det? en hit är ju ett räknetal, ett antal.

tex. en HTML sida består av 6 bilder. när en besökare ser den sidan skapas 7 hits, HTML sidan 1 bilderna 6. Inget med filstorlek överhuvudtaget. Har sidan sedan en databaskoppling, skapas troligen 1 hit per recordset, så att en sida kan utan problem skapa 10-100 hits

Unik besökare ÄR väldigt definierat.
Unika besökare är samma som sessioner, dvs när webservern håller koll på unika besökare. Är en person inne på sidan, är han unik besökare och läggs till i statistiken. Surfar han in igen (typ efter 30 minuter) blir han ytterligare en unik besökare.
IP numret används inte för att kolla besökaren, utan för att ge den ett unikt nummer.

------------------

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Ok. Nej du har rätt, man måste naturligtvis vet vad det är en hit på också... men det står ju i loggfilen ;) (om man nu har någon :e ).

Hmm, har verkligen tex Tradedoubler din definition på unik besökare? Jag tror inte det... Men jag vet inte...

[Redigerat av nicclas den 30 maj 2001]

....

[Redigerat av Johan! den 30 maj 2001]

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)