webForumDet fria alternativet

Fast lina

Bredband & telefoni

7 svar · 196 visningar · startad av Herman

Medlem sedan maj 2001431 inlägg
Frågan#1

Jag är i slag att skaffa en fast lina.
Har ngn ngt tips? Funderar just nu på en liten DSL-anslutning.

Krav: fasta ip-adresser för webb/mail etc

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Fasta ip-adresser är det nog (såvitt jag vet) endast BoNet som levererar (i vart fall för privatanvändare).

Jag kör själv BoNet och är supernöjd, du får en fast IP-adress i grundpriset, extra adresser kostar 30 kr/mån extra.

Att köra servrar som web/mail är heller inga problem, BoNet kör inga brandväggar eller proxys som kan förstöra och när jag frågade vid beställning om det var tillåtet så svarade dom "ja men visst!" så det är bara att tuta och köra.

Hastigheten mellan modemet och Bonets backbone är 2.5Mbps och deras kapacitet ut på nätet verkar vara god, oftast ligger man på runt 1-1.5Mbps mot externa, svenska servrar.

Nackdelen är att det är en liten organisation och ibland lång leveranstid.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

[Redigerat av sgtpepper den 11 maj 2001]

Verkar bra om man e ute en bra surf-lina privat.
Men jag vet inte om det är ngt för mig.
Jag e mer ute efter en SDSL-anslutning där man kan och har rätt att göra vad man vill med sin lina. Sedan gäller det oxå ett företag.

Hur är med med sdsl? är det bra ping å så??

------------------
For seeing life is but a motion of limbs,* the beginning whereof is in some principal part within; why may we not say, that all automata (engines that move themselves by springs and wheels as doth a watch) have an artificial life?

Medlem sedan maj 20011 343 inlägg

kolla in telia Prolane då.
De har allt ifrån 64 kbit/s till 10 mbit/s.
Där får du hur många IP som du behöver samt att det är bara just ditt företag som använder sig utav den bandbredden.

r: Stav fel ;)
------------------
verktygslådan

Ett gott trams förlänger
livet :e

[Redigerat av jispir den 11 maj 2001]

ok tack för tipset. Har skickat en prisförfrågan. Tar säkert evigheter att få svar... hittade tyvärr inget tfn i anslutning till sidan.

------------------
For seeing life is but a motion of limbs,* the beginning whereof is in some principal part within; why may we not say, that all automata (engines that move themselves by springs and wheels as doth a watch) have an artificial life?

Medlem sedan maj 20011 343 inlägg

Har du kollat deras PDF blad om prolane?
Har för mig att telefonnummret finns där.

------------------
verktygslådan

Ett gott trams förlänger
livet :e

stod bara läs mer på www.telia.se

------------------

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Kolla även in Utfors. Dom kan leverera 2, 10, 100 Mbit. Dom har ett ganska hyfsat pris också...

Sen har dom bättre överföringshastighet inom det egna nätet, jämfört med telia, som vanligtvis ligger med 34 eller 2*34 Mbit mellan de flesta städerna. I vissa fall ligger dom med 155 Mbit

Har för mig att Utfors ligger med >200 Mbit mellan knytpunkterna.

/T

/T

------------------
This is what the KLF is about

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)