Jag har nyligen kollat priser för Co-Location på Utfors, vilka är ganska rimliga. Till och med i klass med bandbreddspriserna i USA och betyligt lägre än vad du får betala för extra bandbredd med "vanlig" hosting i Sverige... nästan pinsamt hur svenska webbhotell tar ut marginaler på flera hundra procent (i vissa fall 1000%) på extra bandbredd.
Ett halvskåp i Utfors server hall och 2 Mbit lina kan du få för ca 16 000 kr i månaden. En 10 Mbit lina för 26 000 kr.
Frågan är då vilka servrar man ska stoppa in. Någon som har några tips?
Jag letar efter 1-2 servrar och ska köra linux system. Dubbla CPU's och ca 512 till 1 Gb ram är grundkrav. Någon som vet ett ställe som säljer sådant billigt?
Är rackanpassade mycket dyrare eller något att satsa på?
Det finns ett svenskt co-location företag som är klart billigare än Utfors, IP-Only. För 6500 kr i månaden så kan man få 10U (1/4 skåp) och 10Mbit/s och för 18 500kr/mån så får man ett helt skåp och 100Mbit/s. www.ip-only.se
Tack för tipset!
Det var ju ett riktigt rimligt pris. Utfors var faktiskt inte tillräckligt billigt ändå när jag räknade och jämförde med de kostnader jag har i dagsläget.