Inte så vanligt på vanligt webbhotell men vanligare på dedikerad server, eller egen. Jag har 12Gb transfer/mån och få betala ca 180-200:-/Gb/mån utöver dom 12Gb. Vill ditt webbhotell att du ska pröjsa för det så BYT!
Aleborg: Nu är ju inte jag så bra på det här, men är det inte precis tvärt om mot vad du skriver? Har du en dedikerad server så har du typiskt inte lastbalansering. All trafik går till din egen/dedikerade dator.
Mitt webbhotell har typ 5 IP med "round-robin-DNS" vilket kan ses som en enkel lastbalansering där de fem datorerna tar hand on en femtedel vardera, men som inte håller reda på om en dator är nere eller ej. De flesta stora webbhotell som kör Linux har en sådan eller liknande lösning.
Det kan säkert stämma!
Min dator står ensam på en 10mb lina så därför har jag dom begränsningarna. Och det är ingen dedikerad utan min egen som jag har ställt upp.
Det beror nog också på ISP:n
Men 12 Gb kommer man inte upp i första taget. Det är mycket trafik!
Får man fråga i vilket syfte du ska lastbalansera? Det ska till ganska krävande program för att du ska behöva det om du inte har uselt skriven kod (eller kör ASP som alltid slöar ner servern [duckar från alla asp-älskares hatrop]) :)
Med 12 gb menar jag att jag kan ladda ner 12gb från min dator som jag har satt upp! Har du en välbesökt sajt så tar det ett tag innan du har gjort av med dom gb:en! Men visst, ska folk ladda ner warez, mp3, porr och stora filer så går det fort, men då får du leta upp nån ISP som tillåter det(porr o warez)
Mina sidor tog 900 Gb senaste månaden men då är det ett par hundra tusen besökare per dag. Jag har inga sorters filnedladdningar... Det är vanliga bilder (ej porr) som drar mest men även html filer osv..
12 Gb räcker inte så långt. Max ett par tusen besökare per dag (utan filer)? Man kan ju köra en sån sida från ett 56k modem egentligen om man räknar om det till Kbit/sec :)
En dedikerad server kan man ju inte lastbalansera, det måste ju minst vara två datorer. Har man lastbalansering, måste även databasen ligga på en separat server, så då kommer man upp i 3 st.
12 Gb räcker inte så långt. Max ett par tusen besökare per dag (utan filer)?
Jo, min vän.. det räcker till, det blir ju 400 Mb om dan...
patrickpolly -> lastbalansering har med antalet förfrågningar att göra, inte om det är dålig kod eller ej. Visst kan dålig kod slöa ner, men lastbalanseringen är till för att sprida belastningen på servrar, inte snabba up koden. Den körs ju inte snabbare bara för att det är mindre belastning, utan väntetiden blir längre.
Förstår inte riktigt vad du menar när du säger att databaserna måste ligga på separata burkar i ett kluster. Vi kör ett lastbalanserat system och eftersom våra applikationer bara kräver processor och databaser bara behöver hårddisk har vi lagt databas och scriptparser på samma dator och det fungerar superbra.
För övrigt, 400 MB / dag kommer man ingen vart med i denna värld :)