webForumDet fria alternativet

Telia ADSL strul...

Bredband & telefoni

3 svar · 180 visningar · startad av FreeZer

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg
Frågan#1

Jag har kollat på lita andra inlägg om Telias ADSL, men jag tänkte ändå skriva ett eget inlägg med mina frågor.

Jag har tidigare kört med två datorer kopplat i modemet, det enda problemet har varit att när dator nr2 ska koppla upp blir dator nr1 ifrånkopplad. Fast det löser sig genom att dator nr1 kopplar upp igen och båda kan surfa.
Dator nr1 har haft ett godkännt ip nr men winipcfg på dator nr2 säger att den har ip "0.0.0.0", fast enligt telia så får den ändå ett eget ip.

Att surfa på detta sätt har fungerat bra ändå tills igår (2001-04-06), då fungerade det inte att surfa med två datorer samtidigt och jag ringde telia som sa det jag skrev tidigare om att dator nr2 också tog ett eget ip och det var därför som det slutade att fungera.

Vad är det enklaste/billigaste sättet att lösa detta på? Telia rekomenderar att man köper en router för 1000:- Jag har tre datorer hemma, två bättre (som används) och en sämre (P166 som inte används så mycket), kan man köra P166 som en proxy eller nå? Så att man sedan kan få internet att fungera på de andra datorerna också? Eller hur ska jag göra?

------------------
^FreeZer^
------------------
"Om du läser denna mening en gång till, kommer du att ha läst den minst två gånger..."

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Släng in Linux eller *BSD på P166'an och ett nätverskort till (så att du har två) och kör den som firewall (med t.ex. ipchains eller ipfw (?)).

[Redigerat av Muzzafarath den 07 apr 2001]

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

Har ingen erfarenhet av varken Linux eller BSD, finns det inget enklare sätt? Som att bara köra något windows program? Eller nåt i den stilen, som fungerar?

------------------
^FreeZer^
------------------
"Om du läser denna mening en gång till, kommer du att ha läst den minst två gånger..."

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Jodå. I Win98 följer det med ett program som heter Internet Connection Sharing (för mer information, sök här på wF), och det finns andra program också, t.ex. Wingate och Sygate (?) som du kan pröva.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)