webForumDet fria alternativet

Systemövervakare

Webbutveckling

12 svar · 257 visningar · startad av AG

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg
Frågan#1

Vad skulle ni tycka om en tjänst enligt följande:

Du väljer ett antal sidor du vill bevaka, ett program kollar sen en gång i kvarten omd en aktuella sidan svarar, gör den inte det skickas ett meddelande ut efter de önskemål användaren vill.
Typ icq, aol, sms, wap, webb, mail etc.
Du får sedan reda på statestik om "uptime" på din server etc.

Tjänsten skulle också kunna utökas så att vi frekvent scannar olika webbhotell för att ge en objektiv bild av deras "uptime". Vad tros om idén, är den värd att utveckla?

Andreas

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

För webmasters är den nog kanonbra. Jag vet dock inte om det redan finns någon sådan tjänst.

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Min hemsida
Min mailadress
Om du inte är dig själv, vem är du då?

Medlem sedan feb. 20001 050 inlägg

Nja nåt i stil med den övre, en mer lik är www.serverrat.com
Det som 'är det unika med vår tjänst skulle vara att man får sms, icq, mail vad tusan användaren väljer + att det kommer finnas mer utförlig ststestik, hurlång avbrott etc, grafer.
Även webbhotellen soms cannas får ju då svårt att förklara sig ifall vår statestik säger nåt o deras nån annan.

Meningen är ju att de som på nåt sätt är beroende av att veta när sidan går ner kan får snabb response, detta skulle vår tjänst isf fixa.

Andreas

Medlem sedan maj 2000156 inlägg

Kanonbra! ;)

------------------
Johan
WakeNet AB

Medlem sedan mars 200170 inlägg

Kan nämnas att IP-Monitor från mediahouse.com rätt utförligt kan utföra tester på lite allt möjligt. Priset på den kan ju dock diskuteras...

Vidare kommer du inte få en rättvis bild av webbhotellet om du bara "pingar" deras domän. De har ju förmodligen ett antal servrar som inte alls behöver fungera lika bra/dåligt som huvuddomänen.

Vem har sgat att vi pingar? i kör ett http-anrop. Ger en obejektiv bild.

Andreas

Nä. Ping eller HTTP-anrop spelar ingen roll vad det gäller "uptime" hos servern. Däremot kan du ju mha ett HTTP-anrop ta reda på om en viss webbsida "finns kvar".

Bara för att det inte går att få kontakt med server 2 från server 1 betyder det inte att server 2 är nere. Det kan vara 1.000 andra problem på vägen mellan dessa två datorer som gör att ditt datapaketet tappas bort. Denna metod kan därför inte användas för att tex kräva tillbaka pengar från ett webbhotel.

Utgångspunkten är ju att du har någon form av "över"-server, som alltid är uppe, och alltid hittar en väg till den server som anrops. Någon sådan server finns inte på Internet. Naturligtvis kan man göra ett system som oftast visar rätt info. Ett sådant system borde då basera sig på ett antal servrar utspridda i världen (eller sverige om det är svenska besökare som räknas).

/nicclas

Vi har aldrig sagt att det skall gå att kräva pengar tillbaka, vi har sagt att det ger en objektiv bild.
Om servern som kör programmet är belägen i en byggnad som inte haft en uptime miss på två år så borde vår server anses som ganska säker.
Ett http-anrop är då det säkraste, för om vi inte komemr fram är det ju nåt fel nånstans, och det bör uppmärksammas.

Ex: Om mitt nuvarande webbhotell strular så tänker ju inte jag att det kan vara en massa olika faktorer, jag hålelr mitt webbhotell skyldigt, vilket jagbör ha rätt att göra som konsument.

Vår tjänst ger en betydligt mer obejktiv bild än webbhotellens egna siffror. En annan orsak till varför vi har valt http är att vissa väljer att avaktivera ping.

Andreas

Jaha, lycka till då :)

+ att du snabbt kan få reda på om det är problem med sidan genom tex ett SMS så du kan kolla upp det själv och sedan kontakta ditt webbhotell.

Man skulle även kunna bygga på en tjänst som kollar e-mail servrar och FTP servrar framöver.

Många webbhotell har inte regelbunden kontroll av servrarna själva och då får man ta saker och ting i egna händer (eller våra ;) ).

------------------
Johan
WakeNet AB

Medlem sedan sep. 2000780 inlägg

http://netsaint.sourceforge.net/

------------------
- Razofish a.k.a. Per

Det där är ju programvara man måste installera o ha sig med.... jobbigt.

Vad vi skuller erbjuda är ju en liknande service fast det räcker om du fyller i nåt snabbt formulär. Du behöver inte installera något själv.

------------------
Johan
WakeNet AB

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)