webForumDet fria alternativet

Webhotell.

Webbhotell & domäner

5 svar · 212 visningar · startad av Kent

Medlem sedan juli 2000355 inlägg
Frågan#1

Hur gör man för att starta ett webhotell, vad krävs, vad kostar det.
Tacksam för svar.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Det krävs högar med pengar, en bra lina och goda kunskaper.......

Är du säker på att du har allt det? ;)

------------------
Rrreeeeeeeeesssspekt

Medlem sedan juli 2000355 inlägg

Vad menar du med högar med pengar,
5000:-, 20000:- eller kanske mer.?
Var ska man vända sig om man har bestämt sig för att starta ett eget webhotell.?

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

20 000:- räcker nog inte särskilt långt om du ska bygga ett större webhotell. Du vet ju själv vad en dator kostar idag. Jag antar att utrustningen är ganska dyr - det ska ju inte vara skräpdatorer du använder precis. Du bör väl registrera ett företag också.

Det skadar inte om du har någon form av utbildning inom data.

------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Du har två val, antingen kör du ett "äkta" webbhotell där du själv står för driften, du får räkna med att det kostar minst 20 - 40 000 i initialkostnad och sedan 10 - 20 000 i månaden för bandbredd. Till det kommer kostnader för avbrottsfri kraft och allt annat som behövs, samt en rejäl portion kunskap att administrera en serverpark.

Eller så kör du som de flesta billiga webbhotell, du hyr in dig hos något befintligt webbhotell som "återförsäljare", då sköter det företaget allt det tekniska och din roll blir mest att sälja abbonemang, det kostar allt från några hundra och uppåt i månaden.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg

För några år sedan kunde man relativt enkelt starta sitt eget webbhotell, kunderna, företagen krävde inte så mycket. Enklare är kanske inte rätt ord, men det jag menar är att kraen på webbhotellen har ökat markant. Det jag tycker mig se är kraen på säkerhet som har ökat, med allt fler databas drivna sidor etc kräer kunderna att säkerheten trissas upp, i form av bakuper etc. Webbhotellen är nu i sk. säkrabyggnader man luftkonditionering, brandsläckare, taggtråd, ja en säker byggnad helt enkelt, detta kan kosta. Men o andra sidan har kostnaden på linor minskat markant, och kommer fortsätta att falla. Servrarna har också blivit billigare.

Framtiden för att vara återförsäljare i denna branch tycker jag ser ganska mörk ut. Eftersom samtliga återförsäljare nästan ligger på servrar i usa och riktar sig till svensk publik. Eftersom det svesnka folket får bredband, snabbt internet eller ad man nu väljer att kalla det, i större utsträckning kommer det svesnka nätet flyta fint. Flaskhalsar komemr dock att finnas, så fort man lämnar sverige. Alltså är det en fördel att återförsälja för några som är belägna i sverige, vilket inte är så lätt, tror jag.

Ja detta är egentligen bara spekulationer, tankar, men det ger kanske en liten vink.

Andreas

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)