Som ni kanske vet så är jag ansvarig utgivare på Yourchoice.nu. Det projektet är nu lagt på is. Anledningen är att jag själv skall skriva systemet som sidan kommer att bygga på (tidigare byggde det på PHP-nuke). Det kanske kommer att innebära att jag mister lite funktioner (främst på adminsidan) men det kommer i sin tur att göra att det blir enklare för mig att hålla reda på allt och kanske i framtiden uppdatera allt.
Men nu var det inte det som jag skulle prata om. Det jag vill ha hjälp med är att skriva ihop en liten ”kravspecifikation”. Alltså, vad vill en användare egentligen få ut av en webbtidning. Så beskriv gärna för mig exakt hur ni skulle vilja att det skulle fungera.
Nu är det så att Yourchoice.nu skall vara tidningen där användarna får bestämma så mycket som möjligt, ha gärna det i åtanke då ni beskriver hur ni skulle vilja ha det.
Det gör ingenting om ideérna är lite ”orginella”, vi kan ju bolla lite med dem.. och se om det är någonting att ha i slutändan när allt vägs samman.
Du kan skriva det i punktform eller som en sammanhängande text. Vill du inte posta det här så går det bra att skicka till min emailadress.
Hoppas att ni kan ställa upp och hjälpa mig med detta nu, planering är ju nyckeln till framgång ;)
o-> interaktivt utseende (ändra färger, nyheter startsida osv)
o-> översiktlig
o-> inte plottrig framsida
o-> SNABBLADDAD!
o-> instant messanger
o-> forum
o-> varje användare har en egen sida
o-> egen email (ex: namn@yourchoise.nu)
o-> bra moderators
o-> vänliga användare ;)
o-> många uppdateringar
Vill folk se små notiser som nyheter, då kanske med länk där man kan läsa vidare.
Eller vill man se mer genomarbetade nyheter.. likt krönikor och små guider, kanske en rejäl titt på vad den nya pentiumen erbjuder mm.
Skillnaden blir ju förstås hur ofta det uppdateras.
Nischa in dig på nåt litet område, tycker jag. Det finns ju hundratals webbtidningar out there, så om du ska upptäckas måste du göra nåt unikt. (Om du inte sitter på ett fett reklamkonto, såklart) Då kan du ju skriva ingående om det ämnet (guider, nyheter, små spel/frågesporter) och tidningen kan bli riktigt intressant! Snygg design och genomtänkt layout är också viktiga delar. Jepp, det är vad jag tycker. ;)
------------------ Axel Veibäck Whatever you do, don't let Bire kiss you.
Se till att uppdatera OFTA, och då med små notiser med länkar till fördjupning. Men lägg också till större, egenskrivna, artiklar så ofta som du hinner!
Fast.. det beror ju också lite på vilken målgrupp du har, du kanske borde ta dig en liten funderare på det? :)
Det är det som är så svårt, att både skriva riktigt aktuella notiser samtidigt som man försöker att skriva lite mer genomarbetade saker.
Antar väl att man kanske inte har den bästa simultankapaciteten :)
Men då gör jag så att jag ger någon medarbetare uppgiften att skriva notiserna medans de andra skriver lite mer genomarbetade saker.
Om man uppdaterar med en notis om dan och ett par "riktiga" artiklar i veckan. Det borde räcka va?
som sagt hitta på något som inte andra webbtidningar har... kan bli svårt jag vet... men kolla på många andra tidningar och se vad dom har, så att du kan hitta något som bara du har :)
Precisera det med att användarna skall kunna ha sina egna sidor.
Menar ni då att användaren skall få rättigheter att ladda upp lite egna html sidor på servern eller bara en liten sida där ni kanske beskriver er själv och sådant.
Det första kan kanske bli lite småknepigt. Det andra går naturligtvis att fixa.
Ha en helt egen sida är nog lite onödigt
men däremot kanske att man kan välja det man är intresserad av.
Om man t.ex. är intresserad av HTML, Perl, PHP m.m. så skall man kunna välja det så att det kommer upp på förstasidan, om du förstår vad jag menar.. :)
------------------ www.lns.nu
------------------
Cave canem Tänk på hundarna när ni smäller smällare och raketer
Ok.. sammanställt en liten lista med "krav som jag hade tänkt att arbeta utifrån.
Artiklar med kvalite blandat med lite notiser (då med länkar till fördjupning)
Ett forum -> varje artikel i tidningen får en tråd, där kan man sedan disskutera just den artikeln.
Omröstningar -> Också varje omröstning får en egen tråd i forumet där man kan disskutera resultat mm.
Väl genomarbetade krönikor
Länkar till bra nedladdningar
Lättsökt FAQ där man kan få svar på sina frågor på ett enkelt sätt
Länkar till andra "proffesionella" nyhetsidor som cnn, yahoo mm.
Nyhetsbrev som skickas ut en gång i veckan
Enkel sökning på hele sidan
Möjlighet att bidra med egna artiklar
Länkgalleri med verkliga kvalitetslänkar
Möjlighet att bidra med länkar
Ha bra kontroll över sin medlemsinfo, kunna skriva lite anteckningar om sig själv mm
Möjlighet att få sig tillskickat ett lösenord som man glömt
Interaktivt utseende på hela sidan
Snabbladdad
Att den uppdateras ofta
Lättöverskådlig och lättnavigerad
Alla dessa kraven är ränka som "användarkrav". Alltså sådant som användarna kan tänka sig att få ut av sidan. Sedan har jag en liten sådan lista där administratörernas krav skall finnas.
Men är det någoning som ni tycker skall in på denna listan? Har inte tagit med sådana saker som jag anser är för svåra att nå upp till (som t ex egen email på sidan, det är kanske möjligt.. men kanske inte helt realistiskt för mig).
Är det kanske någonting som skall tas bort från denna listan? Någonting som inte är alls viktigt?
Passa på och tyck nu!
Det gäller ju att du prioriterar, du kan ju knappast hinna med att implementera alla funktionera till lanseringen. Ta de viktigaste funktionerna och implementer a dessa. Lägg sedan till resten vartefter.
E-post på sidan tycker jag verkar vara rätt onödigt faktiskt, det är möjligen bra för att få folk att hålla sig kvar på sajten, men finns det inte tillräckligt med gratis e-mail?
(En tanke bara...)
Skrev jag in mail? Tror inte det iaf. Skulle ändå inte kunna få den så bra att den skulle kunna konkurrera med andra alternativ.
Nää .. kanske inte hinner med alla saker till lanseringen. Men den kommer dröja rätt länge, vill att det skall fungera så bra som möjligt innan jag släpper sidan. Så mycket kommer jag nog att hinna med.
Hazze: Skall försöka att tänka på de lite mer avancerade användarna också, för det var det du menade va?
Välskriva artiklar och frekventa uppdateringar bör räcka för att få dina besökare att återkomma!
(Att vänta alltför länge mellan uppdateringarna leder tyvärr oftast till att du tappar besökare... :l )