webForumDet fria alternativet

Serveruppgradering.

Webbservrar

7 svar · 225 visningar · startad av anton

Medlem sedan juli 200039 inlägg
Frågan#1

Jag har ett webhotell som skulle uppgradera sin servrer men lite extra utrumme (två nya hårdiskar på 36 gigabyte sammanlagt). Så en och enhalv dag innan så får jag ett mail där det står att servern kommer att vara nere fredagen 10:00, när dom skall vara färdiga står det inget om.
Självklart tror jag att dom har förberätt allting innan, så att den skulle vara igång snart igen. Men där hade jag fel! Nästan två dagar var mina hemsidor och mail nere!
Jag skickade ett mail till dom och frågade om det skulle ta så lång tid (när den var uppe igen), och varför dom inte kunde göra det på en natt.
Det här fick jag till svar:

Ett HD-byte tar lite längre tid än en natt.

Jag tycker det låter konstigt, eller är jag bara dum som tror att det skall gå snabbare att uppgradera servern? :q

[Redigerat av anton den 12 nov 2000]

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Det låter som ett typiskt svar från Fsdata?!?! ;)

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Bire

Det där klassas som förtal.

------------------
"Ibland sitter kristna ungdomar i en källare och käkar ostfralla..."

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Bire,

Det där klassas som en självklarhet. :e

------------------
ännu ett otroligt genomtänkt inlägg av casca

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

anton:
Det låter väldigt oprofessionellt. En webbserver skall i stort sett aldrig behövas tas ur produktion. Ett diskbyte borde göras under drift om webbhostföretaget har rätt hårdvara / kunskap. Kolla igenom ditt avtal och se om det står nämt någon procentsats eller liknande för tillförlitligheten.
Vilken företag är det du har som host?

Kim
Förtal? Knappast.
Brottsbalken 5 kap. §1:

Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

ok, sorry herr fetperfekt. Jag glömde sätta dit denna: ;)
Men det är ju så kul att käfta emot allt jag säger duktiga herr peppar. x(

------------------
"Ibland sitter kristna ungdomar i en källare och käkar ostfralla..."

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Lacka inte till nu, det var ett litet skämt. Smileys är bra att använda, då förstår man att det som skrivs inte skall tolkas allvarligt. Gå nu ner i källaren och mumsa på en ostfralla och lugna ned dig en smula.

Förresten tycker jag att ditt inlägg strider mot 12 kap. §2 i Byggningabalken,
"Var som tager annans svin för lega, skaffe dem åter, eller gälde det de värde voro, då de togos emot. Gitter han visa, att de av sot dött, eller förekommit av annan händelse, och finnes han ej hava varit där vållande till; vare saklös. Samma lag vare, där boskap för lega till bete eller foder tages"

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

[Redigerat av sgtpepper den 12 nov 2000]

Medlem sedan juli 200039 inlägg

Jag skrev några inläg på deras eget forum, där jag ttog med det som sgtpepper sa. Det här fick jag till svar.

Du får säkert hjälpa Intron göra en bra 8-disk RAID lösning med speglingar om du har en snabbare lösning.
FCIS post office går inte att backuppa under drift, för att FC ligger och skriver till filer. En vanlig webbserver har ju inga filer upplåsta därför kan man göra ett hd byte under drift.

Får jag säga att jag inte fattare så mycket, och gillar dom mindre och mindre...

------------------
Ostbågar...

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)