Jag jobbar på en ideell författarförening och en av våra medlemmar vill att hans bok ska kunna gå att ladda hem från vår hemsida. Jag har boken i wordformat och undrar hur jag ska gå till väga. Hur lägger jag upp den så att både PC och MAC användare kan ladda ner den. Skulle gärna behöva så utförliga instruktioner som möjligt då jag aldrig har gjort någor liknande förut./Lisa
Antar att du måste spara boken i ett format som alla datorer kan läsa. Öppna boken i Word och välj spara som, spara den som Rich Text Format (.rtf).
Sedan är det nog en bra idé att zippa den så att den blir mindre. Hämta winzip från http://www.winzip.com
När du installerat Winzip öppnar du Utforskaren och letar reda på din bokfil. Högerklicka på den och välj "Add to zip", nu öppnas ett Winzip fönster. Klicka på "I Agree" eller "ok". Nu har en zipfil skapats i samma mapp som bokfilen låg i. Den kan du sedan ladda upp till stället där ni har er webbplats (ladda upp den precis som du laddar upp vanliga bilder eller html-dokument).
När du sedan vill länka till boken skriver du
<a href="filnamn.zip">Ladda hem boken</a>
<br>
(Du behöver <a href="http://www.winzip.com">Winzip</a> )
Jag skulle faktiskt föreslå att konvertera filen till pdf istället. Då ser verkligen boken ut likadan på alla plattformar och dessutom riskerar man inte att sprida eventuella virus (som Word dokument kan innehålla).
------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!
För längre elektroniska dokument såsom böcker är det som tidigare nämnts här pdf-format som är den bästa lösningen i dagsläget, det ger dig möjlighet att få kontroll på hur slutprodukten ser ut hos de som skall till att läsa boken. För den som vill läsa boken på skärmaen så är pdf-dokument dessutom betydligt lättare att läsa än t.ex. ett worddokument. En annan stor fördel jämfört med t.ex. rtf-dokument är att boken tar betydligt mindre utrymme, vilket gör den snabbare att ladda ner för intresserade.
Det enda hindret med Adobe Acrobat(programmet som gör pdf-filerna) är att det kostar en slant (ca 2500:- inkl.moms) men det är en väl värd investering till föreningen om ni i framtiden kommer att vilja publicera fler böcker elektroniskt.
Det är väldigt enkelt att skapa pdf-dokument, om vi förutsätter att du använder pc så är det bara att klicka på utskriftikonen och välja att göra ett pdf-dokument direkt från ditt ordbehandlingsprogram.
Fördelen med PDF är också att du kan göra klickbara index, kapitel och rurbrikindelningar osv som du inte kan göra i en vanlig bok. Du kan göra en viss layout som garanterat alla ser. Denna layout kan vara gjord för att läsa enbart på skärm (val av typsnitt, spaltbredder osv) eller gjord för att skrivas ut på en skrivare med val av typsnitt, marginaler osv anpassat för detta.
En annan fördel är som sagt att författarens verk kommer att bli orört, dvs ingen kan gå in och ändra en rad eller ett ord utan författarens medgivande.
------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!
Går det inte att få en själv uppackande fil i Winzip? Kanske inte. Det går i alla fall i Winrar...ett alternativ kanske.
Jo, men då funkar det endast på Windows. Som Lisa sade ville hon att alla skulle kunna läsa boken, inte bara de som kör Windows.
Och varför säger folk att man behöver Acrobat för att göra PDF filer...? Det är inget hemligt med PDF formatet (tekniska detaljer kan hittas här). Just nu ser jag massa program på freshmeat.net för att skapa PDF filer (dock för *nix), men det måste väl ändå finnas nåt fritt/gratis program till Windows också...
.rtf är väl inget format för Macen ändå, vad jag vet. :q
Jag har jobbat ganska myckt med just pdf och Word idag och de är ganska kul. Man behöver ju inte själva Acrobat för att tillverka pdf-filer, det finns gratisprogram för det på nätet. Själv använder jag 5D:s PDF Creator, som kostar men är ett bra program. (fived.com)
För intresserade är det lika enkelt att göra pdf på Mac, d.v.s. välja i utskriftsrutan eller dra till skrivbordsskrivaren. ;)
Axel: .rtf är faktiskt ett format som även Mac handskas med då det står för rich text format, dvs ett dokument sparat i det formatet behåller vissa formatteringar som fet, kursiv, tabbar och så vidare.
Hittade några filer på http://www.download.com/ som kanske kan hjälpa, då länkarna blir för långa får ni söka på dessa titlar istället: