webForumDet fria alternativet

Bortrationaliserade sidor och sökmotorer...

Webbutveckling

4 svar · 360 visningar · startad av Netmums

Medlem sedan dec. 1999106 inlägg
Frågan#1

Hej
Jag har haft en del uppdrag som går ut på att uppdatera gamla siter och det brukar ofta innebära rejäla omstruktureringar i filer, mappar och innehåll.
Nu undrar jag hur man ska undvika att gamla sidor som finns med i sökmotorer och folks bokmärken men inte finns med i strukturen längre ska generera 404 fel...visst kan man skapa ett dokument med redirect men det kan bli ganska många dokument och man blir väl inte av med dem ur sökmotorerna för det?
Nån som har någon kreativ och inte allt för jobbig lösning på det här?

/Nett

Medlem sedan juni 2000690 inlägg

Tja, att sidorna ligger kvar i sökmotorer kan ju faktiskt vara en fördel. Förutsatt att själva innehållet är ungefär detsamma alltså.

Enklast är väl att göra en egen 404-sida som redirectar till huvudsidan för domänen. På så vis missar man ju ingen sida.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Leta upp någon artikel på internet där .htaccess-filer beskrivs.
Det är i dessa som du bestämmer vad som händer vid en 404

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Tror jag läste hos altavista eller nåt (minns inte riktigt, kolla själv) att man kan ge dem adressen igen via Add URL funktionen. Om en 404-sida hittas kommer den tas bort. Jag tror det var når sånt iaf. :)

------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
"Do not recharge, put in backwards, or use."/Varningstext på ett batteri

Medlem sedan juni 2000690 inlägg

Axel: Japp, det stämmer. Problemet är bara att det kan ju vara rätt många sidor ;)

Många webbhotell låter en enkelt skapa en egen 404 sida. Då kan man ju skriva typ att sidan är borttagen och ge en länk till huvudsidan.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)