Behöver lite tips till billiga ställen där man kan registrera domäner (com, net), helst då svenska leverantörer.
Tänkte också på en annan sak. Hur funkar det här med att man då kopplar adressen till en annan adress. Rent tekniskt alltså. Jag är totalt grön på just det här.
Lite osäker på vad du menar med din andra fråga, men såhär funkar iaf domäner:
När man köpt en domän kopplar man den till två eller fler DNSer, dvs domännamnservrar. De i sin tur har som uppgift att koppla adressen till rätt server på Internet. Webbservern har ett IPnummer som man för in i DNSdatabasen så fixar sig allting. (i stort sett.. :))
Om man inte har eget IPnummer eller ens egen server kan man koppla den till en annan server som man laddar sidan genom. Det finns några gratistjänster som fixar detta (och även vanlig DNShantering), t.ex. ZoneEdit eller myDomain. ;)
Så om man köper en domän får man då något slags nummer, eller vad, som man använder för att koppla till en server? Vad händer konkret när man köpt en domän? :stud
Ursprungligen av Provost MartinSå om man köper en domän får man då något slags nummer, eller vad, som man använder för att koppla till en server? Vad händer konkret när man köpt en domän? :stud
Nej, din server som står uppkopplad på nätet har ett nummer, ett IP-nummer, som ser ut något sånt här: 192.165.201.2.
När du köper ett domännamn så måste namnet kopplas ihop med IP-nummret, det gör man i s.k DNS-servrar. Oftast ingår det plats på DNS-servrar i köpet av domännamn (det gör det t.ex på https://www.namecheap.com). Annars finns det gratisvarianter på nätet (https://www.zoneedit.com).
Det DNS-servern gör är förenklat att svara på frågor från internetklienter (t.ex webbläsare), frågorna ser ut ungfär så här:
Klient: En webbläsare. DNS: En DNS-server som tar hand om domänet bar.com.
------------------ Klient: Hejsan DNS, jag vill surfa till foo.bar.com, vad har den servern för IP-nummer?
DNS: Hej klient, vänta så skall jag kolla i min databas.
DNS: Nu har jag hittat det, namnet foo.bar.com är kopplat till IP-nummret 147.41.74.11.
Klient: Tack DNS! Då skickar jag iväg lite datapaket till 147.41.74.11!
-----------------------
Datorer använder alltså IP-nummrena för att kommunicera, domännamnen är endast till för att vi användare skall ha det lite lättare att komma ihåg adresserna. DNS-servrarna ser alltså till att översätta från de enkla namnen till nummer så att datorerna kan snacka.