webForumDet fria alternativet

Ännu en ADSL-fråga (upload)

Bredband & telefoni

13 svar · 365 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

Är det möjligt att, med ett program eller någon inställning någonstans, begränsa sin "upload speed" när man kör Telia ADSL?

Tacksam för all information!

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Den är väl iofs redan ganska begränsad. ;)
Kan du förklara lite mer hur du menar? Varför vill du strypa linan mer än den redan är långsam?

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

beror på hur du menar.. genom ftp-program går det ju.. Men menar du i anmällhet så tror jag knappast att det går med nåt litet program lr nåt...

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Kör du ett FTP-program ( Som jag gissar på att det här handlar om ) så brukar man kunna ställa in maxhastigheten för enskilda användare.

SirPeter> Vad pratar du om? Telias upstream är ju toksnabb! :OO

Det gäller Direct Connect. När min upload är maxad faller min download en aning och det är det jag vill undvika genom att dra ner upload-hastigheten en aning.

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Finns det inte någon sån inställning i DC?

nope...

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag har för mig att det inte finns någon sådan inställning i DC :q

Jag är fortfarande säker men ni får rätta mig om jag har fel :(

Nej, det finns ingen sådan inställning i DC eller någon av DC-klonerna heller för den delen. Det är därför jag undrar om man kan fixa det på något annat vis, men det går tydligen inte.

Det finns stora företag som har såna här tjänster så ett litet fint program som fixar det är inte att hoppas på

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Nej, det finns ingen sådan inställning i DC eller någon av DC-klonerna heller för den delen.

Självklart finns det inte någon sådan funktion i DC. Hur skulle det se ut om ALLA drog ned sin upstream till ett minimum?? Allt skulle gå toksegt och ingen skulle använda DC. För du tror väl inte att du vore den enda som skulle använda en sådan funktion (om den fanns)?

Vänj dig eller använd inte DC.

/j

Att implementera full kontroll över upload-hastigheten i klienten är naturligtvis inte önskvärt eftersom det med säkerhet skulle missbrukas av många. Däremot skulle man kunna (och det förs redan diskussioner om detta) implementera en viss kontroll av sin hastighet för att undvika att download-hastigheten påverkas, t.ex. en "slider" mellan 80- och 100 %.

Batboy: Om du hade läst tråden ordentligt hade du (beroende på din intelligensnivå) säkert förstått att jag försökte finna alternativa vägar för att sänka min upload-hastighet och att dina två alternativ ("vänj dig eller använd inte DC") inte räckte för mig. Tänk gärna innan du postar är mitt tips till dig.

Jag kanske ska tillägga att jag numera slutat försöka efter att ha talat med en person som vet avsevärt mer om sådant här än jag. Enligt honom är hastighetsförlusten (nedladdning) vid full upload endast runt 2 % och alltså fullt negligerbar.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)