jag har på mitt webbhotell en uploadsida där man kan skicka upp bilder och sedan om man vill ta bort dem.
nu är det så att hotellets ägare vill spärra I_USR-kontot mot modify-rättigheter vilket medför att man ej kan ta bort bilder, bara skicka upp.
det kan väl också sägas att för att komma till uploadsidan lär man först logga in med namn och lösen som hämtas från databasen, samt att det bara är mappen upload som behöver ha dessa rättigheter.
de säger att det är en säkerhetsrisk att ha modify på I_USR i filsystemet, stämmer det?
finns det nått jag kan använda som argument mot deras teorier?
kan man i annat fall ändra till nån annan inloggning så de blir nöjda?
please help! :x
det blir ju alltid en säkerhetsrisk ju mer man får göra på inloggningskontot.
Men, jag tycker nog att du ska kunna få MINST en katalog som du har modify på i din wwwroot katalog.
Har du ett eget IUSR konto eller kör de samma konto på alla webbar kan man fråga sig.
Varje webb som körs ska ha sitt egna inloggningskonto för annars kan man lista alla andra webbar på samma server vilket inte är att rekomendera. Således bör man kunna ge modify till det kontot på MINST en katalog utan större säkerhetsbrist, eftersom det endast är denna katalog som man har det på och eventuellt nyskapade underkataloger om man tillåter ärvning av behörigheten på filer och underkataloger.
Kan du inte få det .... då bör du tänka på att byta hotell
du kan förresten testa hur dina rättigheter ligger med det befintliga kontot du har.
Set objFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objFolder = objFSO.GetFolder("X:\webbar\clients\")
For Each Folder IN objFolder.SubFolders
Response.Write Folder & "<BR>"
Next
Set objFolder = Nothing
Set objFSO = Nothing
Byt sökvägen så att det passar in på den server du kör din webbplats på.
Ta fram sökvägen till din webbplats så här:
Response.Write Server.MapPath("/")
då ser du hur sökvägen ligger och du kan gå uppåt i sökvägen och se om du kan lista de andra webbarna som ligger på samma server. Kan du göra det så kör de nog endast med default IUSR_servername kontot VILKET INTE ÄR ATT REKOMENDERA
det var ju intressant det här!
testade scriptet på 3 st olika webhotell och ALLA använder default IUSR-kontot (det här ska man nog inte prata högt om men många intressanta mappar dök i alla fall upp)
att byta webhotell är inte aktuellt då sidan jag gör inte är min egen.
vad ska jag säga åt dem då?
-ni måste bygga om hela eran rättighetsstruktur eller?
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25