När vi fick bredbandsbolaget förra året frågade jag lite om det. Enligt dom svar jag fick då är det tänkte att funka som så att du skickar telefonsignalen över nätet. Om personen du ringer inte har IP-telefoni kopplas signalen upp från den kopplingsstation som ligger närmast och du betalar som för ett lokalsamtal...detta oavsett vart i världen du ringer.
Priset var lite vagt...150-200kr/månad.
Kvalitén kommer att ligga under den vi har idag i det vanliga telefonnätet.
Senaste jag hörde hade dom problem med tekniken och trodde inte att det skulle vara löst förrän tidigast 2003.
Detta är som sagt bara BBB´s information...och jag vet inte om det är deras offentliga eller bara säljarens spekulationer.
Vi kör IP-telefoni på jobbet. Telefonkommunikationen skickas alltså som IP-paket över vårt befintliga nätverk och hamnar i en IP-televäxel där paketen routas ut på telenätet eller vidare på vår WAN-länk.
Fördelen är att man slipper en extra installation av ett telenät och istället kan köra på det vanliga nätverket. Vi använder främst telefoner av märket Cisco 7910 och ljudet är helt ok, precis som i vilken telefon som helst, själva telefonens funktioner är dock rätt sparsamkade, det märks att Cisco är bäst på nätinfrastruktur, inte på telefontillverkning :).
Hela kalaset är ganska dyrt, växlarna är svindyra och telefonerna likaså, trots att dom ur funktionshänsyn är betydligt sämre än en vanlig telefon så skall jag vara ärlig så inser jag inte helt och fullt vitsen med det hela :e.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849