webForumDet fria alternativet

One och MySQL-klienter

PHP

5 svar · 1 026 visningar · startad av prplxr

Medlem sedan juni 2012581 inlägg
Frågan#1

Jag är så less på detta nu. Har tusentals rader att uppdatera i ett antal tabeller. På One hävdar man att man inte kan använda sig av MySQL-klienter, bortsett från deras installation av phpMyAdmin, vilket jag kräks på.

Är det någon som lyckats portmappa med exempelvis Putty och fått sin MySQL-klient att ansluta till deras servrar, och i så fall, hur bar ni er åt? På NÅGOT sätt måste det ju gå att ansluta och man har ju en SSH-tunnel att jobba med.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Har du testat t.ex. MySQL Workbench?

Jag tror jag får utöka min frågeställning något. Det program jag är mest sugen på att köra är mitt gamla älskade HeidiSQL, men jag tror inte att valet av program är av betydelse här. Problemet är att det inte går att ansluta till MySQL-servern, inte ens via SSH-tunneln, åtminstone inte som jag testat.

Adressen till deras servrar är enligt modellen "[domän].mysql", ungefär. Detta omöjliggör åtkomsten från "utsidan". Dock går det att ansluta med SSH till deras webbservrar och det går bra att mappa upp virtuella portar. Efter detta går det bra att pinga MySQL-servern, men inte mer.

Kan tillägga att det går att ansluta via SSH, men enbart via terminalen.

Via putty + HeidiSQL får jag följande:

Lost connection to MySQL server at 'reading initial communication packet', system error: 0

oavsett om jag ansluter mot 127.0.0.1, localhost eller [mindomän].mysql.

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Ta backup på databasen, uppdatera tabellerna hemma och återställ från backuppen du har uppdaterat. Då kan du välja vilket verktyg du vill.

Lite outside-the-box-tänkande! Gillas! Den idén hade inte ens slagit mig. Ett byte av webbhotell är ändock i allra högsta grad aktuellt, för det här duger inte som lösning i långa loppet.

Tack för tipset, drew!

:birp

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)