webForumDet fria alternativet

Googel analytics

Webbutveckling

6 svar · 1 322 visningar · startad av nordan

Medlem sedan juni 2000949 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag använder googel analytics på en webbsida.
På sidan lägger jag ut en del pdf:er
Min fråga är, vet någon av er om klick på länkar till pdf:er reggas? Jag hittar ingen info om det.

Medlem sedan juli 2013280 inlägg

Nej...

Det förefaller orimligt om man betänker hur tekniken fungerar! (Borde fungera!)

Alltså:
Att "titta på en hemsida" är ju egentligen ett passivt engagemang. Man är "nerkopplad" från servern när sidan laddat färdig. "Väntar på dn.se" står det nere i hörnet (på Firefox).

Enda gången du har en "aktiv koppling" till servern är när du klickar på en länk och en sida laddar. Vad du sen klickar på kan ju inte Google eller någon annan extern tjänst veta. Givetvis vet webbhotellet och deras loggtjänst var servern används till och vilka sidor / dokument som laddas. Men det var inte det som var frågan!

Antingen gör du ett eget system, som loggar och visar antalet laddade dokument eller så jagar du reda på nåt befintligt system som kan göra det åt dig.

Men faktum kvarstår, det var inte det som var frågan! :-)
Svaret på frågan är fortfarande nej!

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Det spåras inte som standard. Du kan använda Events eller följa den här guiden: http://www.degordian.com/blog/tracking-pdf-downloads-as-pageviews-using-tag-manager/

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

angelica: Fast det går ju att göra mycket med Javascript. Det går att registrera ett klick och skicka ett anrop till Google innan den klickade länken laddas. Som caze säger så går det att fixa i GA med lite trixande, och Statcounter gör detta som standard. Det är inte helt vattentätt, det borde t ex gå att gå runt den typen av registrering genom att högerklicka och välja att spara som, men att säga att det inte alls går att registrera utgående klick är helt fel.

OK, tack!
Jag vill be om ursäkt för att postat oriktig information. Det tillför inget av värde för någon.
Jag hade fel.

Hmm... men... när jag tänker efter förstår jag inte riktigt hur saker kan loggas ... på distans, efter sidan är laddad... men, det är väl så, det är inte allt man förstår!

Jag ska studera detta närmare, helt klart!
Primärt skulle det vara intressant att bytta ett eget loggverktyg som bygger på samma teknik.
Ja, det kanske man kan titta på .... i någon avlägsen framtid...! :-)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

angelica: Leta efter information om Ajax (namn på tekniken att skapa anslutningar till servern efter att sidan har laddats, i allmänhet) och XMLHttpRequest (namnet på funktionen du använder för att skapa en anslutning).

Tack!
Det är antecknat.
Åh! Det är klurigt detta... men spännande, onekligen!!
Det skulle verkligen vara roligt att få det att fungera!

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)