Ska köpa en domän och får då frågan vad jag ska heta. Mitt namn har jag klart men kan sen välja mellan olika slut liksom. .se .com .net mm. finns ju en massa att välja på. Vad är skillnaden ?
Avsluten (kallas toppdomäner) avser visa vilket land sidan finns i/på/under. Men det får man ta med en klackspark på internet.
.com = kommersiell (USA) och var tänkt att bara vara för företag en gång i tiden. Men i dagsläget finns inga direkta begränsningar på så vis.
Förslagsvis väljer du .se om du finns i Sverige och din sida riktar sig till en svensk marknad. Om det inte gör någon större skillnad för dig så brukar .com och .net vara billigare om man vill se till kostnaden bara.
Smaka på din domän med de olika toppdomänerna, kanske finns någon som passar som en smäck för just din domänadress?
Men tusen tack. jag funderar på om det funkar med .se ändå. Kommer att vända mig till nordiska länder framförallt men även i viss del andra utländska länder. Ville nog helst haft .com men det är redan upptaget. Har en speciell vara som jag säljer och vill gärna ha med namnet på "varan" i namnet för då måste det ju vara enklare för sökmotorn att hitta mig.
För SEO är domännamnet extremt viktigt. Du ska absolut ha ditt varumärke som domännamn. Välj .se då .com är upptaget, skulle jag säga. Inte för att det egentligen spelar någon större roll i slutänden, men som besökare känns det alltid bäst om en svensk sida har toppdomänen se.
För SEO är domännamnet extremt viktigt. Du ska absolut ha ditt varumärke som domännamn. Välj .se då .com är upptaget, skulle jag säga. Inte för att det egentligen spelar någon större roll i slutänden, men som besökare känns det alltid bäst om en svensk sida har toppdomänen se.
Ja, det här med "vilket land" tycker jag är ganska orelevant för ett domännamn - en svensk site kan ju av diverse skäl ligga på en server i Nordeuropa eller i USA. Men en svenskspråkig site tycker jag bör ha .se för att reflektera just huvudsakligt språk.
Prisskillnaden mellan en .se och en .com -adress är inte astronomisk.
Jag har en faktura från Binero på 99 kronor, med moms, för en .se adress. Jag kommer inte ihåg vad .com och .net adresser kostar, men det är kanske 40-60 kronor... Lite mindre, men det är , oavsett vilket, inga ockerpriser det handlar om.
Om du vänder dig till en internationell publik kan .eu vara ett alternativ. Binero säljer dom domänerna men det är det garanterat flera som gör!
Det finska domännslutet .fi är nästan omöjlig att få tillgång till. Du behöver ett aktiebolag registrerat i Finland... Som en mindre aktör på marknaden är det ett faktum man sällan har tillgång till, rent initialt.
Men inget vara för evigt! Det kan ändras!
Lycka till!
Det är många som köper .fi via någon agent (eller så) som bor i Finland. Så att domänen står på agenten men betalas och används av kunden. Enligt Finska regler får man inte göra så, men det är ingen större koll på att det följs.
Är det så att om jag tex tar en .eu istället för .se hittar man mej lättare då utomlands ?
Just det namnet jag vill ha är upptaget med .com. Sidan är visserligen nerlagd och går att köpa ( eller namnet kanske det är man köper ). Men jag kan köpa med .eu eller .se
Just nu säljer jag mest i Sverige och Norge men har tänkt inom en ganska snar framtid gör reklam för mig lite mer utanför gränserna för jag tror att det kommer att bli lönsamt för mig. Så vad ska jag välja då ???'
Köp båda, .se kostar ju inte ens 10 kr/mån.
Tänk om du väljer .eu och någon annan köper "ditt" namn i .se, då lär du ångra dig.
Personligen tycker jag .se ger ett mer seriöst intryck men det är det kanske bara jag som tycker. :)
Köp båda, .se kostar ju inte ens 10 kr/mån.
Tänk om du väljer .eu och någon annan köper "ditt" namn i .se, då lär du ångra dig.
Personligen tycker jag .se ger ett mer seriöst intryck men det är det kanske bara jag som tycker. :)
Så jag kan alltså köpa båda men bara lägga upp på en. Eller ska jag lägga upp sidan på båda ??? För mej känns också .se som den jag skulle vilja ha, men vill ju att det ska var gångbart internationellt med. Nu kommer mitt namn att vara på engelska så då kommer kanske alla att hitta mig ändå om man googlar på det engelska namnet.
Så jag kan alltså köpa båda men bara lägga upp på en. Eller ska jag lägga upp sidan på båda ??? För mej känns också .se som den jag skulle vilja ha, men vill ju att det ska var gångbart internationellt med. Nu kommer mitt namn att vara på engelska så då kommer kanske alla att hitta mig ändå om man googlar på det engelska namnet.
Om du börjar med en svensk site, kör den på .se. Sen pekar du bara om .com-domänen till dinsite.se, så hamnar alla just nu på samma.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849