Erkänner att jag inte är mycket insatt i sociala medier som facebook, twitter etc men hängde dock mycket på IRC på den tiden det begav sig. Frågan är vad är dagens motsvarighet till IRC? Känns som att Twitter är mer en efterlikning av SMS fast på webben (med tanke på att man bara har 140 tecken eller vad det är) med ett inslag av forum dvs att informationen finns sparad tills någon tar bort det. Dock verkar det kallas microblogg ;) Finns det något liknande IRC, dvs kanaler, som jag tycker kan liknas med forumsavdelningar på forum eller tags# (tror jag det heter) på twiter. Tänk er en mordern chat. Hoppas ni hänger med på vad jag menar ;)
Är ett stort fan av IRC. Har hängt där dagligen sedan internet kom (typ ;)).
Enligt mig går det inte att ge förslag på alternativ. IRC är IRC!
Att jämföra med Twitter går inte. Där är du begränsad till dina tecken, det uppdateras långsamt, flödet blir inte så exakt som en IRC-chat helt enkelt.
Även Facebook hänger lite efter, så man får inte snabbheten som är IRCs signum. Där finns det dock mycket ämnesbaserade avdelningar och hyfsat enkelt att hitta. På IRC kan det vara bökigt att hitta den perfekta kanalen (och nätverket med för den delen) för sitt ärende/ämne/intresse.