webForumDet fria alternativet

Levonline - Vad är det för skojjare!?

Småprat

23 svar · 5 489 visningar · startad av MickeA.com · sida 2 av 2

Frågan, av MickeA.com

Ledsnade fullständigt igår när jag fick spam från ett företag som säljer alkomätare. Mailet kommer från ett företag i Umeå och jag kollade upp det lite. Till saken hör att jag fått samma mail minst 1 gång i veckan i säkert 3 månader nu och jag har avskrivit mig från deras e-postlista varje gång, men mailen fortsätter... Jag kontaktade då Levonline, webbhotellet där domänen är registrerad. Det är

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Jo, det är jättefint vad som står i alla lagtexter, vad jag menar är att det är inte värt att gå igenom en process för att få ett skadestånd på 100kr, ungefär... Hade maxstraffet varit hängning som på medeltiden, eller att dom fick händerna avhuggna - då har jag kört direkt!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

MickeA.com skrev:

Jo, det är jättefint vad som står i alla lagtexter, vad jag menar är att det är inte värt att gå igenom en process för att få ett skadestånd på 100kr, ungefär... Hade maxstraffet varit hängning som på medeltiden, eller att dom fick händerna avhuggna - då har jag kört direkt!

Ptja... skadan som du åsamkats genom att få de där mailen är ju knappast särskilt svår, så mer än någon tusenlapp lär du nog inte bli tilldömd om du skulle stämma.

Däremot skulle snubben tvingas betala alla dina kostnader (advokatkostnader och resor från Filippinerna t.ex.) plus ganska rejäla dagsböter till staten.

Så det skulle nog kännas ganska ordentligt i plånboken hos honom och han skulle tänka två gånger innan han började spamma folk igen.

Men gör man som du, dvs gapar om att missdådare ska bestraffas och samtidigt inte orkar göra ett smack själv för att se till att det verkligen sker (det ska ju "någon annan" göra), så kommer snubben och hans gelikar att kunna fortsätta skicka sin skit.

Så det handlar alltså i grund och botten om dig själv och om du verkligen vill sätta stopp för honom och göra skillnad, eller om det bara är det vanliga snacket utan verkstad. För verktygen finns där.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Danne V skrev:

Så det handlar alltså i grund och botten om dig själv och om du verkligen vill sätta stopp för honom och göra skillnad, eller om det bara är det vanliga snacket utan verkstad. För verktygen finns där.

Nä.. Vad som hade varit mer effektivt vore om Levonline i det här fallet bara stänger ner kunden. Nu har det ju visat sig att bl.a. att den här e-postlistan är köpt, dom är ute efter att jävlas och dessutom har deras VD sagt att han inte bryr sig (typ...). Det bästa hade varit om t.ex. .SE hade en tjänst där man kunde anmäla sånt här och får domänen avregistrerad, det som något skulle minska dom "seriösa" företagens oseriösa utskick.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Danne V skrev:

Men gör man som du, dvs gapar om att missdådare ska bestraffas och samtidigt inte orkar göra ett smack själv för att se till att det verkligen sker (det ska ju "någon annan" göra), så kommer snubben och hans gelikar att kunna fortsätta skicka sin skit.

MickeA.com skrev:

Nä.. Vad som hade varit mer effektivt vore om Levonline i det här fallet bara stänger ner kunden. (...) Det bästa hade varit om t.ex. .SE hade en tjänst (...)

I rest my case.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)