webForumDet fria alternativet

Tänkte göra som 17-åriga tjejer...

Webbutveckling

4 svar · 1 210 visningar · startad av clarkbones

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg
Frågan#1

..och börja blogga.

Men vilken "bloggtjänsttillhandahållare" ska man välja? Jag har inte så mycket krav förutom att det ska vara enkelt och att jag ska kunna blogga från min Androidtelefon.

Vad har du för personliga erfarenheter?

Medlem sedan aug. 2004374 inlägg

Wordpress.com skulle jag rekommendera, börja med gratisvarianten och se hur det går/om du vill fortsätta.
Finns appar så att du kan blogga direkt

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

"Alla" väljer ju wordpress. Men jag tycker att du ska titta på andra bloggtjänster också. Varför go mainstream bara för att det är mainstream? Och frågan är väl om du behöver 863 olika gizmos för att kunna skriva om vädret i en blogg?
http://mashable.com/2007/08/06/free-blog-hosts/
http://blog-services-review.toptenreviews.com/

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det som jag kan tycka vara värt att fundera på är hur vida verktyget används och uppdateras frekvent av dess utvecklare. Men, ett mainstream-verktyg innebär ju också risken med intrångsförsök/marodörer ökar. Men ja, jag har använt WP i två år nu och är mycket nöjd. Jag kör en egen installation på en domän.

Medlem sedan maj 2010117 inlägg

Det finns en anledning till att "alla" använder Wordpress. De har ett relativt lätt gränssnitt och med mängder av tema och tillägg. En annan stor fördel med Wordpress är att man kan köra deras gratis-version och sedan lätt flytta ut till eget webhotell med egen installation om det någon gång skulle bli aktuellt.

Vissa konkurrenter har dock andra fördelar än vad Wordpress har att erbjuda så det kan vara värt att titta runt lite innan man bestämmer sig. Blogger.com skulle jag säga är minst lika bra till exempel.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)