webForumDet fria alternativet

Webbtjänst för dokumenthantering

Webbutveckling

6 svar · 1 281 visningar · startad av HammerBoy

Medlem sedan feb. 2006144 inlägg
Frågan#1

En vän på ett mindre företag frågade mig om jag kände till någon onlinetjänst för dokumenthantering. Problemet är att flera personer behöver ha åtkomst till en rad olika dokument lite nu och då samt göra ändringar i dokumenten. Det är en ganska rudimentär tjänst som efterfrågas. Separat inloggning inkl olika behörigheter. Ngn versionshantering behövs inte. En Sharepointlösning skulle naturligtvis lösa det hela men företaget har ingen egen server och inte ekonomin (eller behovet) för en sådan lösning. Efter att ha sökt utan att hitta något undrar jag om någon har ngt bra förslag.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

http://www.dropbox.com/

Medlem sedan aug. 2004374 inlägg

Google doc klara väl det
Sugarsync kan dela dokument och mappar med olika behörighet
är alla gratis om man inte använder mer än ett par GB

Om man vill testa Sugarsyncs gratiskonto lägger jag med en ref länk som ger 5 GB och 500 MB i bonus: https://www.sugarsync.com/referral?rf=cow47rvyi9s23&utm_source=txemail&utm_medium=email&utm_campaign=referral

Lägger inte med Dropbox eftersom den vad jag vet inte kan ställas in på olika behörighet

Danne V skrev:

http://www.dropbox.com/

Dropbox är ett helt fantastiskt verktyg men... så vitt jag förstått kan man inte dela upp behörigheterna med det eller? Jag kände till Dropbox redan tidigare men det nedan går väl inte att fixa eller har jag missat något helt avgörande?

Personerna A, B och C ska kunna se alla dokument i mappen ABC
Personerna D, E och F ska kunna se alla dokument i både mappen ABC och mappen DEF.

Sedan har ju Dropbox en publik mapp men det är en annan sak.

Jo, på så sätt kan du dela med Dropbox
Alla, A-F, delar mappen ABC
Endast D, E, F delar mappen DEF

I dropbox kan man bestämma vem som delar vilken mapp och man kan dela massor med mappar med olika människor

De som skiljer med Sugarsync är att du kan ställa in vilken behörighet de har för en delad mapp

MacWitty skrev:

Jo, på så sätt kan du dela med Dropbox
Alla, A-F, delar mappen ABC
Endast D, E, F delar mappen DEF

I dropbox kan man bestämma vem som delar vilken mapp och man kan dela massor med mappar med olika människor

De som skiljer med Sugarsync är att du kan ställa in vilken behörighet de har för en delad mapp

Tack och bock för svaret! Dropbox verkar applicerbart men Sugersync passar en aningens bättre.

Bra, då kanske jag även kan se fram emot lite referralutrymme ;) I vart fall för kontot som testar!

Kan dessutom tipsa om att det går att få lite mer utrymme om man i webbvyn för sitt konto på Sugarsync klickar på "Getting started"

Kanske även ska passa på att tipsa alla Dropboxanvändare att inte missa Dropboxguru-bonusen. I webbvyn klickar man på "Get started" och antingen kommer 250 MB direkt eller så får man titta på en video eller så innan utrymmet är ens.

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)