webForumDet fria alternativet

Goggleträffar och sånt...

Webbutveckling

4 svar · 1 541 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Tjo!
Jag fick ett ryck för några veckor sedan och skaffade en ny adress till min hemsida. Eller ja, ny och ny, se förklaring:

Domänen stjernstrom.nu går till en förstasida där man kan välja el- eller antennteknik, alltså två olika företag. Den används på visitkort och andra ställen och är oförändrad.

Min firma låg på stjernstrom.nu/antenn men har ändrats till stjernstromsantenn.se. Jag har ändrat länken på stjernstrom.nu till den nya adressen.

Jag har inte tagit bort stjernstrom.nu/antenn (som har exakt samma innehåll som stjernstromsantenn.se) eftersom det är förstavalet som kommer upp om man googlar på Stjernströms Antennteknik.

Frågan är alltså, kommer google att byta ut stjernstrom.nu/antenn mot stjernstromsantenn.se om jag tar bort den förstnämnda? Om jag inte tar bort den, kommer google så småningom att byta själv efter ett tag? Måste jag göra något aktivt själv på Google?

Anledningen till namnbytet är att jag kanske så småningom skippar en förstasida till våra två företag och gör var sin egen sida.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Om båda sidorna finns kvar så kommer Google inte fatta att du vill rikta om, utan båda sidorna kommer finnas med i sökindexet. stjernstrom.nu/antenn kommer kanske hamna längre ner i sökresultaten, men inte försvinna.

Om du tar bort den gamla sidan så kommer Google så småningom rensa bort den, även om det kanske kan ta ett tag.

Jag förordar en dynamisk redirect, om sidstrukturen är densamma. Då bör Google fatta snabbare, och gamla länkar fortsätter att funka genom att de riktas om.

Lägg en .htaccess i antenn-katalogen på gamla servern med följande innehåll.

RewriteEngine on
RewriteRule ^.*$ http://stjernstromsantenn.se/$1 [R=301]

Då kommer t ex stjernstrom.nu/antenn/prinskorv/ riktas om till stjernstromsantenn.se/prinskorv/

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Ok, att det tar en liten stund för Google att fixa om länkarna spelar ingen roll för mig.
Jag raderar helt enkelt den gamla /antenn så fixar det sig automatiskt till slut.
Att "lägga en .htaccess" låtar ju flott men jag fattar nada av det... ;)
Kan ju iof göra om alla gamla undersidor till en där man hänvisas till den nya om någon skulle klicka på en gammal google-länk. Tack för hjälpen!

Medlem sedan aug. 2008815 inlägg

hur många filer handlar det om? Du skulle ju kunna göra en 301 redirect i varje fil till dens motsvarande på det nya domännamnet om du tycker det är enklare än .htaccess

http://www.webconfs.com/how-to-redirect-a-webpage.php

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

Google är rätt duktiga på att hålla sitt index aktuellt. Det är sällan man möts av 404 meddelande. Jag hade raderat den gamla sidan och satsat på den nya. Google gör som dom vill och dom är duktiga på att indexera hemsidor.

Efter ett tag, kort tid, kommer din sida att hamna överst vid det sökkriterat, det kan jag (nästan) garantera!! :-)
Det är mest en fråga om tid...

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)