webForumDet fria alternativet

Startsidan dyker upp på majoriteten av resultat i google?

Webbutveckling

5 svar · 2 151 visningar · startad av lilja

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg
Frågan#1

Jag har byggt om strukturen på min orienteringsklubbs hemsida och idag lade jag in Googles anpassade sökning. När jag testade söka upptäckte jag att startsidan kommer upp i en majoritet av resultaten.

Ex:

1. https://www.jok.nu/?/popup/news_popup.asp?id=1739
  2. https://www.jok.nu/default.asp?news=1777

Jag vill fortfarande att Google indexerar min startsida men det räcker med att de gör det en gång. Så jag tänkte att om man kunde tömma resultatet lite smidigt och låta google bygga upp det igen, men det verkar ta minst 90 dagar och kanske inte är en bra ide? Har någon tips på vad jag kan göra?

Startsidan använder nu aldrig querystrings. Bör jag kanske skriva ut en felsida om man använder querystrings mot den?

Hmm, efter att ha funderat lite till har jag bestämt mig för en chansning. Vi får ändå mer än 99% av trafiken direkt eller via andra klubbars hemsidor. Jag har gjort så att 404-kastas om man går mot query-strings på startsidan och en felsida med metataggen noindex skrivs ut.

Går man mot http://jok.nu eller http://jok.nu/default.asp fungerar det som vanligt. Hoppas startsidan blir kvar i indexet nästa gång google bot är på besök.

Om någon tror jag gör fel hojta gärna till så snart som möjligt! :)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Meta noindex är nog ingen bra idé. I första hand, försök redirecta varje gammal sida till rätt ny sida. I andra hand, kör 404+redirect till framsidan, utan meta-tagg.

Problemet är ju att min startsida dyker upp en herrans massa gånger och att alla resultat visas på exakt samma sida men med olika urler. Man kommer alltså till rätta sida men har hundratalas resultat att välja bland.

Jag antar att om man redirectar till rätt sida enligt url:en kommer problemet med massa startsidor försvinna då en annan sida indexeras men då får jag ju multipla nyhetssidor istället?

Hmm, ju mer jag tänker på det kanske 404+redirect är vettigt. Google borde ju fatta att det är ny adress? I alla fall så är jag mer intresserad av att man kan söka på siten när man redan är på den än.

Tack för ditt svar men jag tror jag lämnar det som det är nu :)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Alltså, det du bör göra i första hand är att rikta om default.asp sidan till rätt sida. Med andra ord, när default.asp?news=1777 anropas, rikta om till news.asp?news=1777 med HTTP-statuskoden 301 Moved Permanently. Om det fortfarande är samma id-nummer som används, är detta absolut vad du ska göra. Då hittar båda sökmotorer och besökare rätt.
Om id-numrena skiljer sig mellan nya och gamla sidan kan jag förstå om du inte vill göra dig det besväret.

Vill du inte göra det, är tekniskt sett rätt metod att använda sig av 410 Gone, som betyder att resursen inte finns kvar. 404 funkar dock i praktiken på samma sätt. Meta noindex tillför dock ingen information av värde utöver 404-koden, och därför rekommenderar jag inte att du använder den.

Det som gör mig förvirrad är att när jag söker på ex. hemmavinsten ligger den informationen på startsidan och inte i nyheten. Länkar jag om default.asp?news=1234 till news.asp?news=1234 kommer jag till rätt nyhet då id:t inte ändrats, men den nyhet och sidan som visar nyheten innehåller ingen information om hemmavinsten.

Alltså, sökresultatet stämmer men det blir mångdubbelt fler svar eftersom alla resultat leder korrekt till samma sida. Jag vill att det bara skall finnas en adress till startsidan i sökresultaten.

Jag kanske kan uppnå detta med en 301 och redirect då den nya sidan blir indexerad som inte innehåller någon information om hemmavinsten. I vilket fall som helst vill jag bara ha bort dessa onödiga resultat från söken.

Om jag gör en 301 och redirect tror du de extra svaren i söken försvinner eller finns de gamla länkarna fortfarande kvar?

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)