Vad är det du ska göra? OS-sajten till London 2012?
Man kan optimera... men även en high-end Oracle-databas kan vara seg som sirap...!! :-)
4 svar · 1 097 visningar · startad av erciz
Om jag sätter upp en 3-tier lösning med en dedikerad webbserver och en dedikerad databasserver. Tänk att webbapplikationen är en sida med dynamiskt innehåll t.ex. ett forum. D.v.s webbservern behöver inte göra några tunga beräkningar utan mest skyffla data mellan användarna och databasen.
Vad är det som bör vara flaskhalsen? För mig låter det som att databasen borde få mest att göra, medans webbservern borde få vänta på databasservern. Eller vad är det som begränsar vid hög belastning?
Vad är det du ska göra? OS-sajten till London 2012?
Man kan optimera... men även en high-end Oracle-databas kan vara seg som sirap...!! :-)
Det beror på, har du mycket logik i webservern och enkla db frågor så är flaskhalsen i webservern.
Har du jobbiga db frågor som tar tid så är flaskhalsen db men du kan slå i taket på vad webservern klarar om den måste vänta på svar från databasen, vilket påverkas av hur många samtidiga användare du har.
Finns som sagt inget enkelt svar/formel utan beror helt hur du optimerat skripten som körs i webserven, hur du optimerat db frågorna (och db'n i sig), hur många samtidiga besökare och hur besökarna klickar runt på saijten.
Förtydligande: Med "samtidiga besökare" avses här att ett antal besökare anropar en viss webbplats *i samma mikrosekund*, inte bara allmänt är inne och läser på en webbplats...
Det är viss skillnad!! Det krävs rätt stora webbplatser för att ha "många samtidiga besökare". Det bör du ha i åtanke.
Ang. flaskhalsar och samtidiga användare:
"Systemen som ska rädda OS i Peking"
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.168545
Jag nämnde London 2012 och det var ingen slump. Nu hittade jag texten om förberedelserna inför webbplatsen för OS i Peking 2008.
Computer Sweden är en bra tidning, faktiskt!! :-)