Tjo!
Jag använder och är mycket nöjd med Dropbox. Nu skulle jag vilja dela med mig av en mapp med flera filer i, finns det någon gratistjänst liknande Dropbox som fixar det?
Det gäller ca: 20 jpg-filer. Jag kan inte zippa dem eftersom mottagaren inte klarar av att zippa upp dem igen.
Tjänst liknande Dropbox för mappar.
20 svar · 4 139 visningar · startad av Poteta
Båda verkar bra men jag fastnade för DanneSts förslag, den kändes enklare och jag fick genast reda på hur mycket man kunde spara. Hade jag kunnat ge båda lösningen skulle ni fått den, hoppas det är ok Matti! :)
/edit
Ingen av de två fungerar bra enligt mig...
letscrate lyckades jag inte ens "dra och släppa" mina filer. Jag gör säkert något fel men när jag drar ett foto från mitt skrivbord direkt till rutan så visas bilden lokalt i webbläsaren, ingen bild laddas upp.
sugarsync är perfekt förutom att mottagaren också måste registrera sig för att komma åt filerna. Jag ska skicka över 25 bilder på fotbollskillar en gång och mottagaren är nog inte intresserad av att regga sig på en för honom okänd sida för att kunna ta emot bilderna.
Kan du inte använda din "public" mapp på dropbox?
Kan du inte använda din "public" mapp på dropbox?
Jo men jag har andra filer där som jag inte vill dela med han som ska få bilderna. Det hade varit enklare att dela en helt egen mapp.
Jag har skickat bilderna som en zip-fil ändå, han får helt enkelt lära sig högerklick. ;)
spideroak.com
Där kan man dela ut mappar till folk som inte har registerat sig
Vill du ha reflänk för extrautrymme så pm:a
I SugarSync kan man inte ge en hel mapp en publik länk, bara filer. Du kan alltså zippa ihop hela mappen och sen skicka den publika länken till zipp-filen.
Men det är troligen bara en tidsfråga innan de erbjuder publika länkar till hela mappar.
Frågan är uppe på deras supportforum och verkar bli implementerad i kommande version.
I SugarSync kan man inte ge en hel mapp en publik länk, bara filer. Du kan alltså zippa ihop hela mappen och sen skicka den publika länken till zipp-filen.
Men det är troligen bara en tidsfråga innan de erbjuder publika länkar till hela mappar.
Frågan är uppe på deras supportforum och verkar bli implementerad i kommande version.
Aha, ok. Låter bra!
Om mottagaren redan har Dropbox så kan ni väl ha en gemensam delad mapp i Dropbox?
Om mottagaren inte ens kan packa upp en zip-fil utan assistans så är det väl rätt höga odds på att samma användare kör Dropbox. Dock en vild gissning. :OO
Om mottagaren inte ens kan packa upp en zip-fil utan assistans så är det väl rätt höga odds på att samma användare kör Dropbox. Dock en vild gissning. :OO
Jag håller med, men det lät på tidigare inlägg som trådstartaren ändå kunde tänka sig Dropbox, om han slapp dela ut oönskade filer.
Jag gör säkert något fel men när jag drar ett foto från mitt skrivbord direkt till rutan så visas bilden lokalt i webbläsaren, ingen bild laddas upp.
Försök inte att ladda upp filerna via förstasidan. Registrera dig för ett konto, namnge en crate (en utdelad mapp) och dra och släpp filerna till craten du precis skapat. Då fungerar tjänsten utmärkt.
Försök inte att ladda upp filerna via förstasidan. Registrera dig för ett konto, namnge en crate (en utdelad mapp) och dra och släpp filerna till craten du precis skapat. Då fungerar tjänsten utmärkt.
Det är precis så jag gör. När jag sedan drar och släpper bilden i min skapade crate så visas bilden i webbläsaren, med en adress som går till mitt skrivbord. (Samma sak händer om jag är inne på vilken sida som helst.)
Det står något om att sidan fungerar bäst i andra webbläsare än Explorer men jag gissar på att mottagaren av filerna kör med Explorer så om det inte fungerar att dra och släppa så kanske det inte fungera att ladda hem heller.
Jag håller med, men det lät på tidigare inlägg som trådstartaren ändå kunde tänka sig Dropbox, om han slapp dela ut oönskade filer.
Jo alltså, jag vill gärna använda Dropbox men tror inte att det fungerar att dela ut en hel mapp (med 25 bilder i). Mottagaren har inte Dropbox gissar jag. Som jag förstår så kan man bara göra enstaka filer publika och det blir rätt jobbigt att skicka 25 olika länkar till killen. ;)
Jag kan ha fel också, tjänsten kanske finns men jag lyckas i så fall inte förstå hur jag ska göra. :)
så om det inte fungerar att dra och släppa så kanske det inte fungera att ladda hem heller.
Uppladdningsgränssnittet kräver säkert att man använder en någorlunda modern webbläsare -- jag har bara testat med FF 3.6 och senaste versionen av Chrome -- men om man bara vill ladda hem filerna bör praktiskt taget vilken webbläsare som helst fungera. (Det funkar i IE6... ;) )
Poteta skrev:
Jag kan ha fel också, tjänsten kanske finns men jag lyckas i så fall inte förstå hur jag ska göra.
Dropbox skrev:
Once you add other members to the folder, it will appear in your friends or colleagues own Dropbox just as it does in yours.
Jag tolkar det som att mottagaren måste ha Dropbox också.
Jag har redan skickat filerna zippade så jag gissar att problemet redan är löst men uppskattar att ni försöker hjälpa min tröga skalle ändå. ;)
För att kunna dela mappar i Dropbox så måste "alla" ha Dropbox installerad
Hmm... Är inte det här typ som liksom någon sorts webbtjänst?
Kanske finns något mer lämpligt forum...
Tjoff - iväg från "Övriga frågor".