Hade ett program i den stationära burken ( som jag för närvarandet inte kommer åt ) där man kunde ta skärmdumpar utav hela websidor. Kommer sjutton inte ihåg vad det programet hette. Har kollat runt lite på nätet, men inte hittat något program för privat bruk. Utan dom program man har hittat kostar att köpa loss.
Så är det någon som vet något bra "fritt" program som tillåter en att ta skärmdumpar utav hela websidor så får ni mer än gärna hojta till.
Kom på att jag kanske ha lagt tråden på fel ställe. Men då kanske någon snäll männsika kan flytta den till rätt ställe. Tack.
Kan du inte använda PrtSc knappen = Print screen. I Windows kombineras det med att sedan klistra in CTRL+V i t.ex. Paint. I Linux kommer ofta en dialog upp för att spara bilden. Man kan hålla in Alt för att bara ta på det fönstret man har uppe.
I Paint är det också lätt att markera det man vill från bilden och klippa ut det och klistra in det igen. Varje gång man klistrar in gör man bilden mindre än det man klistrar in så kommer det man klistrar in fylla upp hela bilden.
Edit: spara inte som bmp då det blir väldigt stora bildfiler, oftast är png ett bättre alternativ.
Grejen är den att kör jag med "Print Screen ( PrtSc)" och klistrar sen in den i Paint.net som jag har, så får jag ju bara upp själva dumpen på hur sidan ser ut i skärmen. Utan det jag är ute efter, det är att jag vill kunna ta en helbild på hela websidan, från top till botten, så att säga.
Så jag är därför på jakt efter något program där man kan ta en helhetsbild över hela websidan i ett enda tryck. Jag vet inte om du blev så mycket klokare av det här.
Kan du inte använda PrtSc knappen = Print screen. I Windows kombineras det med att sedan klistra in CTRL+V i t.ex. Paint. I Linux kommer ofta en dialog upp för att spara bilden. Man kan hålla in Alt för att bara ta på det fönstret man har uppe.
I Paint är det också lätt att markera det man vill från bilden och klippa ut det och klistra in det igen. Varje gång man klistrar in gör man bilden mindre än det man klistrar in så kommer det man klistrar in fylla upp hela bilden.
Edit: spara inte som bmp då det blir väldigt stora bildfiler, oftast är png ett bättre alternativ.
onkelborg: Hej. Den här, "screengrab.org", hur har jag kunnat missat den ? Det är ju precis det jag är ute efter. Jag tyckte jag sökte så noga. Tack så jätte mycket.
Edit: onkelborg hade ju redan postat den länken :D
Precis. Fick ett yppligt tips från onkelborg här ovan på ett program, som jag nappade på "screengrab.org". Var in och kollade lite, och det funkar klockrent till mitt endamål.
det finns ett svinbra plugin till Firefox som skriver ut aktuell sida som det ser ut, till PDF (exkl scroll, den tar hela vägen ner om det inte syns då såklart)
det finns ett svinbra plugin till Firefox som skriver ut aktuell sida som det ser ut, till PDF (exkl scroll, den tar hela vägen ner om det inte syns då såklart)
Hittade ett jag provade förut som sparar aktiv tab som bild: https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/1146/
det här funkade riktigt bra för mig. Men jag tycker det är synd att pajja text och allt och göra en bild av det. IE's webarkiv är ju jävla bra. Då kan man ha IE-tab pluginet så kan man smidigt gå över till IE, men ibland funkar det inte att spara som webarkiv.