webForumDet fria alternativet

Möjligt att få till en ändring i Google maps?

Webbutveckling

3 svar · 685 visningar · startad av BeEss

Medlem sedan jan. 200524 inlägg
Frågan#1

Jag har på uppdrag av Sunne Kommun förskt få till en ändring i Google maps vad gäller Sunne samhälles position på kartan. Den som går in på Google maps och söker på Sunnne upptäcker snart att samhället på kartan ligger ca. 4 mil för långt norrut..

Nåväl jag har försökt att ändra detta mha Googles hjälpinstruktioner men det går inte att varken ändra markörens läge eller att använda den "Rapportera ett problem"-länk som visserligen finns men som i det här fallet är avaktiverad och oanvändbar.

Det här har blivit ett problem för kommunen i och med att folk ibland navigerar efter Google maps, kommer fel och klagar hos kommunen att Googlekartan är helt felaktig, vilket alltså visat sig vara svårt att åtgärda.

Min fråga är alltså, finns här någon som råkat ut för ett liknande problem och kunnat åtgärda det själv eller fått till en ändring mha att kontakta Google? Att kontakta Google är verkligen ett problem i sig. Ingen verkar någonsin svara på tfn-numret till deras svenska avdelning och några allmängiltiga e-postadresser verkar inte heller finnas. Finns det någon som har lyckats kontakta Google via vanliga kanaler typ mail eller tfn?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag har tyvärr ingen lösning på problemet, men jag vet att det inte är första gången en ort placeras åt helvete fel i Maps: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/google-flyttade-gallivare_4817413.svd
Möjligen kan du försöka ta kontakt med Andreas Svenungsson:
Tel 0734-279885
E-post: asvenungsson@google.com
(källa)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det är nog en av de saker som StreeView-bilarna uträttar just nu när de är ute och fotar landet. Gällivare som nämns i artikeln märkte jag själv av förra veckan. Vansinne.

Medlem sedan jan. 200524 inlägg

@Mr.N
Jag ska om möjligt försöka få kontakt med Svenungsson. Nej det är tydligen inte bara Sunne som fått problem pga Google Maps, men det måste ju gå att rätta till på något vis. Tack ska du ha för ditt svar.

@Dryden
Ja vi får hoppas att de håller på att jobba med det här, särskilt iom. att det verkar vara ett utbrett problem.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)