webForumDet fria alternativet

Organisera mha trädvy

Program & appar

2 svar · 567 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Hej!
Scenario: En stor mängd papper som är sorterade och insatta i pärmar (eller elektroniska dokument i en katalogstruktor för all del). Merparten av pappren är sådana att de skulle kunna sitta i/bakom flera flikar/pärmar/kataloger. Problemet är att det snabbt blir väldigt svåröverskådligt och att hitta ett specifikt papper/dokument är inte lätt (man vet ju inte om det sitter i pärm A, B, C eller D).

Har funderat på att utveckla något webbaserat system för att underlätta vid letande efter vissa papper, men jag har insett att jag inte kommer ha tid att göra det under den närmaste tiden. Så därför är jag nu på jakt efter redan befintliga system som kan underlätta hanteringen.

Drömmen skulle vara ett system som liknar ex det här. Dvs ett träd med containerobjekt (pärmar/flikar/kataloger) och dokument/papper kombinerat med ett utrymme där information om markerat objekt kan visas. Både containerobjekten och dokumenten bör ha X antal egenskaper/attribut (ex. Namn, beskrivning, fysisk placering mm). Varje dokument bör kunna vara kopplat till flera containerobjekt (dokumentet kanske passar in både i pärm A och pärm B), samtidigt som alla noder som representerar samma dokument ska innehålla samma information (ändrar du ex. beskrivningen av dokumentet så ska ändringen slå igenom på samtliga ställen dokumentet finns).

Någon som känner till ett system som uppfyller delar av (eller alla) önskemål ovan? Tacksam för tips :)

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Nu har jag inte kollat din länk, men en tanke som slog mig, sätt upp en wordpressblogg lokalt på din dator (eller på ett hotell), skapa x antal kategorier efter önskemål, ladda upp filer och tagga till dina "inlägg" (dokument) och du har resten färdigt. Sökning osv. bör fungera som en dröm.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Hmm, ja det kan väl iof fungera. Men det känns inte riktigt som det jag är ute efter. Några andra tips?

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)