webForumDet fria alternativet

Hur vill du mobilsurfa?

Bredband & telefoni

19 svar · 2 890 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Du surfar in på en webbsida i din mobila terminal (iPhone, Android eller något annat mobil-OS som faktiskt har så nära en "riktigt" webbläsare som möjligt). Hur vill du att sidan renderas? I en mobilanpassad version med valmöjlighet att ta dig vidare till den vanliga sajten eller den vanliga sajten redan från början?

Ingen omröstning. Skriv av er istället, det finns säkert många utsvävande tycken och tyckare. Tråden är eder!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Sidan skall känna av att jag kommer från en mobil.Det finns en vanlig browser att tillgå. Jag är ganska less på att läsa en massa som jag inte har plats för.
När jag knackar på wF zoomar den förstås, men sidan är inte på något sätt anpassad.
Opera Mini är en väg kanske, men inte funktionell tillräckligt ännu.
Tidigare var jag missnöjd med att sidor inte "fyllde ut" men nu är det tvärtom.
När blir det rätt?

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Jag vill gärna ha en mobilanpassad version. Som dels ska vara "lättare" och snabbare och inte ha en massa stora bilder, samt vara anpassad för en liten skärm mm.

Sen vet jag inte om jag vill kunna komma åt den vanliga sidan, det beror ju lite på. Men helst ska väl samma information finnas tillgängligt, bara ett annat användargränssnitt.

76 visningar, två svar. Det är uppenbarligen inte så många som surfar mobilt (alternativt inte orkar svara ;) ).

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Sen är "mobilanpassade" sidor inte alltid så optimerade. Testade Platsbankens variant idag och för en sida med en rubrik och fem-sex länkar tankade mobilen hem över 400k... :OO

Men så har jag en vanlig simpel Nokia som rullar Symbian också... ;)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Jag röstar för mobilanpassad, slimmad och optimerad sida, med tydlig länk till full sida.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Sidor får gärna vara mobilanpassade så länge jag har valet att växla mellan versionerna jag vill, och att det valet efter det respekteras (dvs webbar som skickar "tillbaka" mig till en mobilversion efter det att jag valt att gå över till desktop-versionen gör mig galen).

"adaptive design" är det än så länge inte så många som kör, men för "rätt" innehåll känns den principen helt rätt (dvs att man kan lita på att allt innehåll finns med även mobilt) - däremot vore en "adaptiv grid" på t.ex. Aftonbladet helt fel pga sidans ohemula "tyngd".

Dessutom uppskattar jag numera att kunna få "mobila" förbättringar även från "desktop-webben" typ geolocationstöd oavsett om jag är mobil elle stationär när jag ansluter och oavsett om jag "IFånar" eller "Laptoppar/IPaddar"...

Så det är för mig en ganska öppen fråga...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

så liten som möjligt, helst WAP stöd. :e

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Gärna som på wikipedia, där man kan komma till den riktiga sidan genom en länk längst ner.

Surfar mobilt är väl det enda man gör nuföritden känns det som .. hah

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Om den mobilanpassade versionen innehåller allt så föredrar jag att få den serverad direkt, annars vill jag ha separata url:er så jag kan välja vilken jag vill gå till.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

jarvklo skrev:

Sidor får gärna vara mobilanpassade så länge jag har valet att växla mellan versionerna jag vill, och att det valet efter det respekteras (dvs webbar som skickar "tillbaka" mig till en mobilversion efter det att jag valt att gå över till desktop-versionen gör mig galen).

Håller helt och hållet med! Finns inget jobbigare än sajter som envisas med att skicka mig till deras mobila motsvarighet trots att jag gjort ett annat val.

Jag föredrar att först hamna på den mobilanpassade sajten under förutsättning att den; innehåller all information som ges i normalt utförande, är snabb, har i åtanke att jag sitter på en liten skärm och så länge jag har möjligheten att hoppa mellan mobil och normal variant.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag föredrar nog mobilversionen i första läget, med val att få originalet via länk. Jag kör Android, så min läsare är riktigt bra ändå, men det räcker inte om webbplatsen är lite konstig ändå.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Jag är lite sent ute kanske, men jag vill definitivt ha en mobilversion med möjlighet att växla mellan versionerna enkelt. Dock vill jag inte ha en gammal wap-version eller annan riktigt simpel sida. Finns inget värre än när de plockar bort all funktionalitet och alla bilder för den mobila versionen, de flesta mobilawebbläsare i moderna telefoner klara till och med av javascript, och då vill jag gärna behålla den funktionaliteten.

Ett dåligt exempel på detta är SJs-mobila version, att söka efter stationer utan autocomplete är riktigt jobbigt och leder nästan varje gång till att jag måste besöka ytterligare en sida bara för att välja vilken station jag verkligen menade. Ett bra exempel istället är Facebook, de har till och med tre versioner, Mobile, Touchoch Web. Där Touch har exakt rätt nivå på funktionalitet och grafik för mobilen :)

Inga svar är för sena. Fortsätta posta era tankar bara. :)

Medlem sedan aug. 20101 inlägg

Jag surfar helst på anpassad sajt - men talar i egen sak

Rolig undersökning, om än ngt ovetenskaplig! När jag läser kommentarerna tolkar jag de flesta som: vill helst ha mobilanpassat, och vill ha valet att klicka tillbaka till desktop-sajt för fullt innehåll.

Redigerat med anledning av §2

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Föredrar vanlig site från början, mobilanpassad (typ barnanpassad) med ibland lite extra stor gullig text ser bara dumt och fult ut. Hellre vanlig från början > anpassad än tvärtom. Men som sagt att snabbt kunna växla är ju iof bäst, beroende på vilken site man besöker.

Medlem sedan jan. 2001191 inlägg

Jag surfar en hel del. Jag gillar bäst när man kommer till en mobilanpassad med möjlighet att via länk komma till vanlig site.
Lite tråkigt att behöva leta efter en anpassad sida (dess länkar brukar vara mycket svårare att hitta bland allt på en vanlig sida än en länk till vanlig från en skalad mobilsida) när man vill ha detta.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Definitivt en mobilanpassad sida, men då ska all nödvändigt funktionalitet finnas. Tänker då exempelvis på forum. Vill man se den ordinarie sidan så ska även det vara möjligt, man ska inte tvingas till användning av den mobila varianten.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Har precis blitt med en androidlur och jag tror att jag föredrar en mobilversion med tydliga länkar till ordinarie sida. Har inte hunnit greja så mycket ännu.

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

För min del spelar det inte så stor roll, eftersom jag har fri trafik, men annars skulle jag gärna ha sett den anpassade versionen först. Där vill jag också ha bort onödig grafik och annat skräp, men inte helt tom.

Jag gillar också när jag enkelt kan byta till fullversion

480 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
345 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
345 ms — ändringar (db)