Har nyligen plockat fram en gammal webbapplikation som jag pysslade med för 1½ år sedan och tänkte bygga vidare på den. Jag är nästan säker på att jag tidigare fick fram vägbeskrivningarna på svenska, men när jag anger:
locale : "sv"
händer nada, inget felmeddelande eller någonting.
Anger jag däremot "sw", som jag inte har någon aning om vad det är för språk, får jag ut detta:
5. Panda ngazi kuelekea Årsta 800 m
6. Pinduka kulia ufikapo Njia 73
...likaså ger "fi" finska vägbeskrivningar, så kod- och syntaxmässigt borde ju allt vara okej :)
Använder jag fel språk-/lands-/locale-kod? Eller har de plockat bort stödet för svenska vägbeskrivningar nu när version 3 finns? Några idéer :)
Sw torde vara Swahili, det ser så ut i alla fall. sv_SE är det jag använder och det funkar, dock ligger det i bakhuvudet att det var nåt strul med det där. I min kod skickar jag in "sv_SE" som ett hidden-fält, alltså såhär:
<form method="post" action="#" onsubmit="document.getElementById('dirmap').style.visibility='visible'; setDirections(this.from.value, this.to.value, this.locale.value); return false;">
Ange din startadress (t ex "Sveavägen 28 Stockholm") i fältet nedan och tryck på knappen för att få<br />en vägbeskrivning till vår anläggning, glöm inte ortsnamn.<br /><br />
Startadress: <input type="text" size="35" id="fromAddress" name="from" value=" Stockholm"/>
<input name="submit" type="submit" value="Vägbeskrivning" />
<input type="hidden" id="toAddress" name="to" value="ryttarvägen 2 danderyd" />
<input type="hidden" id="locale" name="locale" value="sv_SE" />
</form>
Sw torde vara Swahili, det ser så ut i alla fall. sv_SE är det jag använder och det funkar, dock ligger det i bakhuvudet att det var nåt strul med det där. I min kod skickar jag in "sv_SE" som ett hidden-fält, alltså såhär:
<form method="post" action="#" onsubmit="document.getElementById('dirmap').style.visibility='visible'; setDirections(this.from.value, this.to.value, this.locale.value); return false;">
Ange din startadress (t ex "Sveavägen 28 Stockholm") i fältet nedan och tryck på knappen för att få<br />en vägbeskrivning till vår anläggning, glöm inte ortsnamn.<br /><br />
Startadress: <input type="text" size="35" id="fromAddress" name="from" value=" Stockholm"/>
<input name="submit" type="submit" value="Vägbeskrivning" />
<input type="hidden" id="toAddress" name="to" value="ryttarvägen 2 danderyd" />
<input type="hidden" id="locale" name="locale" value="sv_SE" />
</form>
Tack för svaret.
Gissade också på Swahili.. roligt språk :e
Antar att du använder version 3's setDirections som väl är lite annorlunda mot min version 2 :l
Fann dock "sv_SE" bland lite bortkommenterad och gammal kod, så jag antar att det är vad som har funkat en gång i tiden. Förstår inte varför det inte gör det nu dock, men börjar överväga att uppgradera all kod till v3.
Ett annat tillvägagångsätt borde vara att ladda in svenska versionen av karttjänsten, antingen sätta base-domain till "maps.google.se" eller lägga till en variabel till frågasträngen;