Hej och välkommen till wF!
Jag vet vad semantik är, men de som inte är akademiker kanske skulle ha nytta av en definition av uttrycket? ;)
7 svar · 822 visningar · startad av Qouipat
Hallå där!
Jag håller på och skriver en C-Uppsats som handlar om den semantiska webben och är i slutskedet av arbetet. Dock så har jag till syfte att utföra en konvenansundersökning som jag sedan kommer använda i diskussionsdelen av uppsatsen. Därför hade det varit kanon ifall ni hade kunna dela med er era tankar om den semantiska webben med utgångspunkt från följande:
* Din syn på den semantiska webben
* Vad tror du den kan tillföra med?
* Kommer den att lyckas eller ej?
Som sagt, jag uppskattar feedback av olika slag, förutsatt att de knyter an till tråden. :)
Jag vet vad semantik är, men de som inte är akademiker kanske skulle ha nytta av en definition av uttrycket? ;)
"Semantic markup": http://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_Web
The Semantic Web is an evolving development of the World Wide Web in which the meaning (semantics) of information on the web is defined, making it possible for machines to process it.
På enkel, icke-geekig svenska betyder det att kod i en webbsida som innehåller t.ex. en rubrik också omges av en kodsnutt som markerar detta så att olika applikationer förstår att det handlar om en rubrik. På samma sätt omges textstycken, listor, tabeller och allt annat av motsvarande kodsnuttar så att dom identifieras som vad dom är.
* Din syn på den semantiska webben
Ptja... den är väl bra.
* Vad tror du den kan tillföra med?
Förstår inte frågan.
* Kommer den att lyckas eller ej?
Den har väl i princip lyckats, i alla fall hos professionella utvecklare. Sen är det väl vissa problem med ett fåtal taggar i olika webbläsare.
Att uttrycka sig så att andra förstår budskapet är viktigt.
För att göra det krävs en gemensam bas.
Var har du den?
Ja... alltså... min tanke var att samla in generella tankar om den semantiska webben. Dvs, om konceptet och visionen som helhet. Jag skriver som sagt en uppsats om ämnet, men vill som sagt ha en del infallsvinklar från olika spontana källor, och därför valde jag det här forumet!
Hursomhelst, för att återvända till punkterna:
* Din syn på den semantiska webben - en utförlig beskrivning på vilka tankar ni har om den semantiska webben. Dvs, är det enbart ett begrepp som man har myntat bara för sakens skull, eller kommer verkligen webben att uppnå sina potentialer som W3C beskriver genom att sökmotorer och övriga "maskiner" börjar tillämpa semantiska webbprinciper?
* Vad tror du den kan tillföra med? - konkret sagt, på vilket sätt tror ni den kommer att förbättra befintliga aspekter av webben?
* Kommer den att lyckas eller ej? - enligt den här källan så finns det anledning tlll att konceptet misslyckas: http://home.swipnet.se/semanticweb/swe/200210/fail.html
Artikeln är dock skriven för ett antal år sedan, men har ni några konkreta exempel på webbapplikationer som tillämpar semantik? Helst sökmotorer..
Var finns den? Den semantiska webben.
Du ställer bara upp samma frågor en gång till!
Försök att förklara avd du vill åt! Jag tror att de flesta här på wF förstår semantik.
Men förklara bättre hur och varför det skulle vara bättre!
Var finns den? Den semantiska webben.
Du ställer bara upp samma frågor en gång till!Försök att förklara avd du vill åt! Jag tror att de flesta här på wF förstår semantik.
Men förklara bättre hur och varför det skulle vara bättre!
Jösses. Nu tror jag du hällt i dig alldeles för mycket vin.
Det handlar inte om "semantik" i största allmänhet, utan om "semantisk markup". Var och en som utvecklar för webben vet vad det handlar om. Om du inte har en susning, så kanske inte frågan är riktad till dig? (Eller så kan du ju läsa igenom texten i länken till Wikipedia. Där får du svar på dina frågor.)
Danne V har helt rätt! Vid den tiden på natten hade jag konsumerat Vin.
Jag hade heller inte en aning om att Web 2.0 var det som kallas semantiska webben.
Så helt rätt, var frågan inte riktad till mig. Jag trodde att semantik var semantik. ;-)
För de, som liksom jag, inte visste vad som vad var, lägger jag in en liten förklarande text:
*Problemet är närmast filosofiskt och för dess lösning används också ett låneord från filosofin: ontologi (av grekiskans ontos "varande" och logia "lära"). Inom filosofin står det för läran om hur världen är beskaffad, inom datavetenskap för systematiserade begreppsmodeller av verkligheten – i
Pfallet semantisk webb används det ofta för grupper av beskrivande ord, eller språkrymder.
I klartext: för att kunna beskriva innehållet i en specifik grupp data måste man enas om en språkrymd. Det gör man i beskrivande dokument – ontologier. Arbetet med att skapa gemensamma språkrymder har, i mindre skala, pågått i flera år i utvecklingen av xml-standarderna.
Branschspecifika uppsättningar som XMLSaw för skogsindus*trin eller nyhetsbranschens NewsML har kunnat ena åtminstone delar av världen om vad som är vad. Slutmålet för den semantiska webben är, teoretiskt sett, att ena alla om allt.
Arbetet med att skapa ontologier i större skala har framför allt bedrivits i biblioteksvärlden där man har lyckats enas runt standarden Dublin Core. Det är en uppsättning metadata-begrepp som har utvecklats sedan 1995 och som idag är en sorts defacto-standard för semantiska webb-lösningar.*
För att skapa en världsomspännande semantisk webb skulle det krävas att all världens innehåll enades runt en gemensam begreppsuppsättning, en universalontologi. En i det närmaste omöjlig tanke som knappt ens får stöd hos Tim Berners-Lee själv.