webForumDet fria alternativet

Adobe Download Manager - Varför?!

Program & appar

6 svar · 1 030 visningar · startad av Ledel

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg
Frågan#1

Skulle installera Flash Player på en dator idag. Jag:

1. Går in på Adobe.com
  2. Trycker på Get Flash Player
  3. Kryssar ur rutan om något McAfee och väljer Download

Nu vill Adobe installera någon "Download Manager". För att bara kunna ladda hem installationsfilen måste jag gå till ett "Troubleshooting"-dokument och sen titta längst ner för att hitta länken till den 1.86 MB stora EXE-installationsfilen.

Varför vill Adobe att jag ska behöva installera massa plugins jag inte vill ha? Varför kan man inte bara få ladda hem filen som vanligt och köra den direkt?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Alla som har nedladdningsbara grejor vill ju ha sina positioner.
Just Adobe är tungt och jobbigt tycker jag. Tyvärr finns det ingen ersättning för Flash men väl för PDF läsare.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag har iofs Mac OS X, så det kanske är plattformsberoende. Men jag får inga "Download Managers" utan Flash kommer alldeles snällt och fint som den ska.

Bifogad bild visar vad som händer när jag ska installera Flash från Firefox på Windows Vista/7.

Min fråga är väl egentligen vad tjänar Adobe på att jag använder deras download manager istället för att bara ladda hem filen direkt?

adobe.png
Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

de använder inte någon form av torrent teknik? så är det hos EA-games download klient.

stoffe-2k skrev:

de använder inte någon form av torrent teknik? så är det hos EA-games download klient.

Det är nog mycket möjligt, och jag kan absolut tycka att det är en bra idé om du ska ladda hem filer på 500 MB+. Men som jag skrev innan, installationsfilen till Flash är strax under 2 MB, så det verkar ju nästan overkill att använda det till en sån fil...

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Adobe skrev:

You have two options for downloading your software, Download and Download Manager. Adobe recommends using the Download Manager option for any files that you download. The Download option may also be used however, due to browser limitations with Microsoft Internet Explorer, the Download option will not work for files larger than 4GB.
If there are multiple files for your products, please be sure to download ALL files prior to attempting to install.

Möjligt att det finns fler orsaker.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)